Nedskärning på grund av arbetsbrist

Nedskärning på grund av arbetsbrist är just nu ett vanligt förekommande ämne i Almegas arbetsgivarjour. Hur gör man som arbetsgivare? Och vad händer om nedskärningarna infaller under semestern?

En av frågorna som ställt vid flertalet gånger den senaste tiden handlar om hur man som arbetsgivare gör när man ställs inför fakta att nedskärningar på grund av arbetsbrist är oundvikligt.

–  Mitt första tips är att du som medlem i Almega går in i Arbetsgivarguiden och följer vår steg-för-steg i arbetsbrist. Där finns det en checklista, fördjupningsinformation och alla mallar och dokument du kan tänkas behöva, säger säger Nils Bergh, arbetsrättsjurist på Almega och fortsätter:

–  Mitt andra tips är att arbeta igenom underlaget ordentligt innan det skickas till facket. Det är som att bygga en ordentlig grund till ett hus, det lönar sig i längden. Det är därför klokt att, kanske både en och två gånger, tänka igenom vad du vill uppnå med din omorganisation och nedskärningen, och att sedan checka av att det material du tar fram överensstämmer med detta mål och de arbetsrättsliga regler som gäller. På det sättet blir de två ”tipsen” kanske ett. Dvs Almegas Steg-för-steg är din kontrollhjälp när du stämmer av att visionen om den nya organisationen överensstämmer med det underlag som kommer att vara grunden för förhandlingen om arbetsbrist. Om förberedelsen stressas bort hamnar man som arbetsgivare lätt i en situation där initiativet tappas. Utevaro av en tydlig beskrivning av hur omorganisationen ska se ut och / eller direkta felaktigheter i förhållande till regelverken, leder snabbt till att det är facken som tar över och styr i förhandlingen, säger Nils Bergh.

Läs också: Är semesterförläggningen bindande trots att regler för korttidspermittering ändrats?

Ett annat dilemma som företag kan ställas inför under sommaren är uppsägning på grund av arbetsbrist i samband med semestern. Är det möjligt för uppsagda medarbetare att ta tillbaka redan utlagd semester under uppsägningstiden?

–  Ja, medarbetare har rätt att ta tillbaka redan utlagd semester under uppsägningstiden. Det som kan ses vara ”tur i oturen”, är att korttidspermitterad personal berättigar till stöd från staten även under uppsägningstiden (under hela 2020). kan vara positivt för dig som arbetsgivare just nu är om ni har korttidspermitterat personalen får ni under 2020 ersättning för medarbetare också under uppsägningstiden. Sådan möjlighet till stöd gäller inte om medarbetarna är semesterfrånvarande, svarar Nils Bergh.

Du som medlem hittar mer information om arbetsbrist (bakom inlogg) i Arbetsgivarguiden.

Arbetsgivarguiden är Almegas kunskapsbank på webben, som ingår i medlemskapet för medlemmar. Där får du juridisk rådgivning och snabb och aktuell information om ditt eller dina kollektivavtal – dygnet runt.

Inte medlem ännu? Läs mer om medlemskapet i Almega här.