
Almegapodden om hantering vid personliga skäl
När en medarbetare inte sköter arbetet är det viktigt att arbetsgivaren agerar. Kan situationen lösas? Eller är det som hänt så allvarligt att det är skäl för uppsägning? Det reder vi ut i detta avsnitt av Almegapodden!
Almegas rådgivare får ofta frågor om hantering kring medarbetares beteenden och händelser som kräver skarpa åtgärder. Många vill ha råd om hur man bäst kan agera i en process där en medarbetare i slutändan riskerar att sägas upp på grund av personliga skäl. I detta avsnitt av Almegapodden ger arbetsrättsexperterna Gabriella Nordgren och Christine Sorselius konkret och praktisk rådgivning i en fråga som många arbetsgivare upplever som svår.
Arbetsgivare behöver vara tydliga och konsekventa och ge medarbetare en chans att bättra sig.
– En bra start är att ha ett samtal med medarbetaren som då får ge sin bild av vad som hänt, råder Gabriella Nordgren.
– Dokumentera löpande vad som hänt och vilka åtgärder som vidtagits av er som arbetsgivare så har du ett bra underlag dels inför dialog med oss på Almega, men även senare för att eventuellt kunna gå vidare med uppsägning på grund av personliga skäl, kompletterar Christine Sorselius.
I avsnitt 18 av Almegapodden får du reda på vad du som arbetsgivare behöver tänka på och hur ska du agera för att processen ska bli så bra som möjligt.
Om du är medlem i ett Almegaförbund hittar du mer information och checklistor i Arbetsgivarguiden. Logga in för att ta del av innehållet.