Hoppa till innehåll
Sök

Det faktiska vilouppehållet räknas

En bestämmelse i SAS företagsbilaga till kabinavtalet mellan Svenska Flygbranschen och Unionen om 13 timmar uppehåll för vila på hemmabas har ansetts innebära att uppehållet faktiskt ska vara minst 13 timmar och inte bara att ett uppehåll om minst 13 timmar ska schemaläggas.

Tre av Unionens medlemmar i SAS kabinpersonal hade av SAS schemalagts för minst 13 timmar uppehåll för vila på hemmabas mellan flygtjänstgöringsperioder. På grund av förseningar i flygtrafiken fick de vid ett tillfälle vardera i november 2022 inte ett så långt uppehåll, men ändå minst 12 timmar uppehåll för vila på hemmabas mellan flygtjänstgöringsperioderna.

Parterna tvistade om SAS därigenom bröt mot regleringen om uppehåll för vila på hemmabas i det tillämpliga kollektivavtalet.

Unionen ansåg att uppehåll för vila på hemmabas mellan flygtjänstgöringsperioder enligt kollektivavtalet alltid faktiskt skulle vara minst 13 timmar.

Arbetsgivarparterna ansåg däremot att kollektivavtalet visserligen innebar att kabinpersonalen skulle schemaläggas för minst 13 timmar uppehåll för vila på hemmabas mellan flygtjänstgöringsperioder, men att kollektivavtalet tillät att uppehållet för vila faktiskt, på grund av förseningar i flygtrafiken, blev kortare än så, dock minst 12 timmar.

Arbetsdomstolen kom fram till att kollektivavtalet i enlighet med ordalydelsen innebar att kabinpersonalen ska ha (minst) 13 timmar uppehåll för vila på hemmabas. Eftersom det var ostridigt att tre av Unionens medlemmar i SAS kabinpersonal vid ett tillfälle vardera inte fått det, hade SAS brutit mot kollektivavtalet och ålades därför att betala Unionen allmänt skadestånd.

Arbetsgivarledamöterna var skiljaktiga.