Dags för semesterplanering – checklista för arbetsgivare
Att som chef börja planera sommarens semesterförläggning redan under årets första månader är en mycket god idé. Här hittar du som arbetsgivare en checklista för vad du ska tänka på inför semesterplaneringen.
Det är du som arbetsgivare som bestämmer, inom lagens ramar, när de anställda ska få sin semesterledighet. Semesterlagen, som ofta kompletteras av regler i kollektivavtal, är krånglig. Betalda semesterdagar ska läggas ut men kan i vissa situationer sparas till annat semesterår.
Börja planera sommarsemestern i god tid för att få så stor flexibilitet som möjligt. Det är annars lätt hänt att semesterdagar finns kvar i slutet av året och betalas ut i pengar eller förs över som sparade. Så behöver det inte bli.
För dig som chef och arbetsgivare är det med nytt år och när våren närmar sig hög tid att börja planera inför sommarens semestrar. Här kommer en checklista med 4 viktiga punkter.
- Meddela den enskilde medarbetaren hur många betalda, obetalda respektive sparade semesterdagar hen har rätt till. Tips är att göra det i skrift – till exempel i lönebeskedet.
- Ta in medarbetarnas önskemål om semester i god tid, till exempel genom att skicka ut en semesterlista redan i februari.
- De medarbetare som har rätt till obetald semester – ställ frågan om de önskar få ut obetald semester eller inte.
- Om medarbetare har rätt att spara eller har sparade dagar att ta ut – ställ frågan om de önskar spara betalda semesterdagar eller få ut tidigare sparade semesterdagar.
Vill du fördjupa dig? I Arbetsgivarguiden har du som är medlem i Almega tillgång till en mer omfattande steg för steg-guide för semesterplanering.
Den hjälper dig att planera all de anställdas semester under hela semesteråret. Du följer semesterlagens regler och säkerställer att de anställda får ut all sin intjänade semester under semesteråret.
Inte medlem än? Läs mer om den rådgivning, stöd och hjälp du kan få som medlem i ett förbund inom Almega.