
Årets viktigaste EU-initiativ för tjänstesektorn
Mot bakgrund av att vi den 9 maj firar och uppmärksammar Europadagen, sammanfattar Johannes Nathell, Almegas expert i EU-frågor årets viktigaste EU-initiativ för tjänstesektorn att hålla koll på.
Den 9 maj firar vi Europadagen, en dag som symboliserar fred och enighet i Europa. Det är 75 år sedan Schumandeklarationen lades fram, som lade grunden för dagens EU. I en alltmer orolig omvärld med krig i vårt närområde, geopolitiska spänningar och brinnande handelskonflikt har vikten av ett starkt Europa som håller ihop aldrig varit så viktigt. Därför är det avgörande att den svenska regeringen, men också näringslivet, engagerar sig mer i EU-politiken för att säkerställa att våra intressen tas tillvara på.
Varje år publicerar EU-kommissionen sitt arbetsprogram som fastställer de viktigaste initiativen Kommissionen kommer ta fram under det kommande året. Årets arbetsprogram är extra intressant eftersom en ny EU-kommission tillträdde precis innan jul. Tidskriften Politicos analysavdelning i Bryssel har hjälpt Almega att analysera arbetsprogrammet och andra relevanta rapporter för att kartlägga vilka EU-initiativ som kommer bli viktigast att hålla koll på utifrån tjänstesektorns perspektiv.
– Det här är ett led i att stärka Almegas närvaro i EU-relaterade frågor och förbättra vår policybevakning för att i sin tur kunna påverka politiken i högre grad och föra fram tjänsteföretagens perspektiv, säger Johannes Nathell, Almegas expert i EU-frågor.
En av EU-kommissionens viktigaste prioriteringar för att stärka Europas konkurrenskraft är att fördjupa EU:s inre marknad. Politicos analys går igenom de senaste rapporterna som publicerats om läget för integrationen på den inre marknaden. Den breda trenden är att integrationen på den inre marknaden har stannat av. Mycket på grund av omfattande regelbörda som skapar höga inträdesbarriärer och fragmentisering, låg nivå av digitalisering och för lite investeringar i forskning och utveckling. Det är särskilt prioriterat att fördjupa tjänstehandeln inom EU där integrationen inte varit lika framgångsrik som för varor.
– Allt kretsar just nu kring regelförenkling för att stärka Europas konkurrenskraft och skapa ett mer tillväxtorienterat Europa. Det är ett stort skifte jämfört med förra EU-kommissionen som visade en regleringsiver utan dess nåde och inte hade särskilt stort fokus på att skapa goda förutsättningar för näringslivet”, säger Johannes Nathell.
Därför välkomnar Almega EU-kommissionens nya inre marknadsstrategi som högst sannolikt kommer publiceras den 21 maj med en rad olika förslag för att förbättra handeln på den inre marknaden. Ett utkast läckte tidigare i veckan, som vi just nu håller på att analysera och ta ställning till i väntan på den officiella lanseringen.
Tre andra områden som är högt upp på dagordningen är digital policy, konkurrenspolicy och hållbarhetsrapportering. På det digitala området håller en rad stora lagstiftningspaket, såsom Digital Services Act, Digital Markets Act, Data Act och AI-act på att implementeras vilket är långt ifrån en smärtfri process. Särskilt inte med tanke på att de stora techföretagen som framför allt berörs är amerikanska och riskerar att bli en bricka i spelet mot USA i handelskriget som pågår.
På konkurrensområdet pratas mycket om statsstöd och offentlig upphandling, vilka är regelverk som ska ses över och revideras under mandatperioden. Slutligen riktas stort fokus just nu på översynen av hållbarhetsrapporteringslagstiftningar, som är föremål för den första s.k. ”omnibusen”, vilket förenklat kan översättas som ett förenklingspaket. Flera omnibussar är att vänta under mandatperioden, hittills har ett tiotal aviserats från kommissionen bland annat ett riktat mot små- och medelstora företag och startups som ska minska den administrativa bördan och ta bort rapporteringskrav som väntas komma den 21 maj.
– Framför allt kommer jag att fortsätta följa arbetet med inre marknadsstrategin och de konkreta förslag som kommer följa, särskilt de som rör inre marknaden för tjänster. Almega bidrog till EU-kommissionens arbete med strategin tidigare i år genom att skicka in våra synpunkter.”, säger Johannes Nathell.
Utöver inre marknadsstrategin kommer nedan ett par initiativ från Kommissionens arbetsprogram som kan vara värda att hålla ett extra öga på under kommande år kopplat till inre marknaden, digital policy och kompetensförsörjning.
- Union of Skills (presenterades 5 mars)
- AI Continent Action Plan (presenterades 9 april)
- International digital strategy (väntas presenteras i maj)
- Omnibus III, Startups and Scaleups include small mid-caps and removal of paper requirements. (väntas presenteras 21 maj).
- Digital Simplification Package (väntas presenteras under Q4).