Hoppa till innehåll
Sök
Kvinna ser ut genom fönster.

8 vanliga frågor från arbetsgivare – och svar!

Almegas experter inom arbetsrätt svarar varje år på tusentals frågor från medlemsföretag. Här har vi samlat några vanliga frågor från arbetsgivare.

Som arbetsgivare har du stort ansvar och många regler att känna till. Det vet vi på Almega som varje dag stöttar arbetsgivare med sina frågor och funderingar. Kanske har du själv funderat på någon av frågorna nedan?

Självklart är svaren här väldigt kortfattade. Vill du ha fördjupning eller svar utifrån just din situation eller har en helt annan fråga?

Som medlem i ett förbund inom Almega kan du logga in i Arbetsgivarguiden, vår kunskapsbank med omfattande information om arbetsrätt och kollektivavtal. Du kan också kontakta våra rådgivare direkt.

1. Jag har några vikarier på mitt företag. Har de rätt till sjuklön?

Ja, om anställningen är längre än en månad. Grundregeln är att alla dina medarbetare har rätt till sjuklön oavsett anställningsform, men undantag gäller om den avtalade anställningstiden är kortare än en månad och pågått kortare tid än 14 dagar.

2. Kan jag som arbetsgivare avsluta en tillsvidareanställning?

Ja, men bara om det finns sakliga skäl som till exempel arbetsbrist eller personliga skäl. 

3. Har en anställd rätt att vara ledig för att prova annat arbete?

Nej, i lag finns ingen sådan generell rättighet. En medarbetare kan söka tjänstledighet och arbetsgivaren kan bevilja eller avslå.

4. Hur lång tid kan en anställd ha provanställning?

6 månader är max – men har medarbetare varit sjuk under provanställningstiden går det att förlänga tiden med motsvarande dagar.

5. Hur många semesterdagar har mina anställda rätt till per år?

 Enligt semesterlagen har anställd rätt till 25 dagars semester. Det är en skyddslagstiftning, det vill säga företaget kan inte avtala om färre antal semesterdagar. Däremot kan vissa kollektivavtal även ha en reglering om att antal semesterdagar kan öka med stigande ålder.

6. Måste jag betala tjänstepension till mina anställda om jag har kollektivavtal?

Ja, arbetsgivare med kollektivavtal måste avsätta till tjänstepension och då genom givna försäkringsgivare. Arbetsgivare utan kollektivavtal måste inte betala tjänstepension, men merparten gör det ändå för att attrahera kompetens.

7. Kan jag baka in semesterersättning i den anställdes lön?

Huvudregeln är att anställd har rätt till semesterledighet. Det gäller som utgångspunkt även vid kortare anställningar. Undantag kan dock göras i enstaka situation, till exempel vid anställningar kortare än tre månader. Då ska det framgå i både anställningsavtal och lönespecifikation att så är fallet.

8. Vad innebär MBL (medbestämmandelagen)?

Medbestämmandelagens syfte är att ge de anställda, genom deras fackförbund, möjlighet till löpande information, samverkan och när arbetsgivaren beslutar om förändring av arbets- eller anställningsförhållandena.