Hoppa till innehåll
Maria Elinder, Almega och Helena Anderberg, HRM Affärsutveckling.
Maria Elinder, chef tjänsteutveckling på Almega och Helena Anderberg, manager director på HRM Affärsutveckling och deltagare i Almegas vd-forum.

Mötesplatsen som tar vd:ar till nästa nivå

”Jag får med mig nya infallsvinklar, tankar och idéer. Det ger jättemycket” säger Helena Anderberg, managing director på HRM Affärsutveckling – och en av deltagarna i Almegas uppskattade vd-forum som nu firar ett år.

Vd-forumet startade 2023 och är ett koncept som utvecklats under året tillsammans med deltagarna. De omkring 40 vd:arna som deltar lägger en stor del av tiden till att i små grupper lyfta egna problemställningar, som de sedan får återkoppling på.   

En av deltagarna är Helena Anderberg, managing director på HRM Affärsutveckling.

– Jag uppskattar verkligen formen, där vi delar erfarenheter och utmaningar med andra i liknande roll. Samtidigt ger det mycket att vi inte är exakt likadana. Till skillnad från mig är många i nätverket inte bara vd utan också själva ägare och entreprenörer i bolagen. Det är spännande att ta del av deras perspektiv, säger Helena Anderberg.  

Bland de ämnen som diskuterats märks bland annat successionsfrågor.  

– Den frågan är alltid aktuell, säger Helena Anderberg. Hur man fördelar ansvar mellan ägare, styrelse, operativa roller och vd är också intressant att fördjupa sig i. Exit-diskussioner är också spännande, och hur man värderar bolagen.  

Djup kunskap

Nätverk för personer i ledande positioner finns det flera av, men Helena Anderberg valde medvetet att vara med i just Almegas forum. 

– Almega är känt för att vara en professionell organisation med djup kunskap, exempelvis inom HR-området. Att ni lyckas samla så många i ert nätverk vittnar om hög kvalitet, det är stor konkurrens, säger Helena Anderberg och fortsätter:  

Vi är alla operativa och har svårt att vara borta från arbetet. Men jag vet att jag får med mig så mycket nya infallsvinklar, tankar och idéer och kommer ur min egen lilla box en stund. Det ger jättemycket.  

Stor efterfrågan

Maria Elinder, chef för tjänsteutveckling på Almega, berättar att vd-forumet är ett resultat av en medveten satsning. Hon bekräftar bilden av ett uppskattat nätverk.  

  – Det handlar om att möta vd:ar i våra medlemsföretag med upp till 110 anställda. Almega såg ett behov att skapa något för just den gruppen – andra roller och företagsstorlekar når vi på andra sätt. Forum av denna typ är också något vd:arna själva efterfrågat, säger Maria Elinder.  

  – Till min stora glädje har utvärderingarna vi gjort varit mycket positiva. Deltagarna upplever att de äntligen fått bra personer att diskutera sina frågor med – utifrån sin ibland ganska ensamma position.

Hopp om framtiden

Nu siktar Almegas vd-forum framåt mot 2024, med en uppstart i början av februari.  

  – Jag är ödmjukt stolt över att vi får skapa en mötesplats för 40 starkt tidspressade vd:ar och beslutsfattare som vill lägga ner tid på sin utveckling i vårt forum. Forumet är fulltaligt för i år, men vi kommer med största sannolikhet ha en ny omgång 2025 – så håll utkik framöver, säger Maria Elinder.  

Inte medlem än?

Vill du veta mer om vad ett medlemskap i Almega innebär?