Hoppa till innehåll

Almega gav Nordisk Kompetens tillgång till kunskap, kompetens och auktorisation

I takt med att Nordisk Kompetens växte behövdes stöd i arbetsrättsfrågor. ”Har man ambitionen att växa och bli ett hållbart företag behöver man en kunnig organisation som Almega som kan stötta på vägen”, säger vd och grundare Mariam Al-Zamani.

Nordisk Kompetens, med huvudkontor i Luleå, har funnits seda 2014 och fokuserade initialt på omställning för att därefter expandera och arbeta mot Arbetsförmedlingen. I samband med expansionen utökade företaget sitt erbjudande till att även inkludera bemanning och rekrytering.

Sedan pandemin är Nordisk Kompetens rikstäckande och finns på 34 orter runtom i landet. I samband med expansionen och en ökad omsättning blev ett medlemskap i Almega och Kompetensföretagen ett naturligt steg.

– Vi blev medlemmar för cirka sex år sedan för att få stöd i arbetsrättsfrågor. I takt med att vi växte behövde vi få mer stöd i frågor som arbetsmiljö och kollektivavtal och se till att vi gjorde allt rätt, säger Mariam Al-Zamami, vd och grundare för Nordisk Kompetens.

Auktorisation – en kvalitetsstämpel

Genom medlemskapet kunde Nordisk Kompetens också ansöka om auktorisation för alla sina tre verksamheter inom omställning, bemanning och rekrytering. Auktorisationen innebär att medlemsföretag uppfyller krav som visar att man arbetar seriöst, genom bland annat kollektivavtal och ordnad ekonomi.

– Att vara auktoriserad är en kvalitetsstämpel för såväl anställda som kunder och mycket värdefull för oss som bolag, säger Mariam Al-Zamami.

Kompetensutvecklats som arbetsgivare

Almega har varit ett bra stöd när företaget stött på utmaningar.

– Vi har fått mycket stöd och hjälp med allt ifrån att hantera olika ärenden på rätt sätt till att bolla frågor. Almega har stärkt och kompetensutvecklat oss som arbetsgivare, säger Mariam Al-Zamami.

När Nordisk Kompetens skulle genomgå en organisationsförändring 2018 fanns Almega där för att genomförandet skulle ske på bästa möjliga sätt.

– Almega ställde upp och var även med i möten med ledningsgruppen. Hjälpen vi fick resulterade i att vi inte behövde göra några förändringar. Tack vare Almega är vi dock rustade om det skulle behövas organisationsförändringar i framtiden, säger Mariam Al-Zamami.