Hoppa till innehåll

Lingio lär ut yrkessvenska via app: ”Ett Candy Crush för språkinlärning”

Företag varslar anställda samtidigt som gymnasieskolor och lärosäten för högre utbildning har övergått till distansundervisning. Effekterna av coronakrisen är stora, men det finns många företag som arbetar för att underlätta situationen. Edtech-företaget Lingio erbjuder en app för språkkurser i yrkessvenska. Med appen hoppas man nu kunna hjälpa både företag som varslar sina anställda och skolor som lär ut svenska.

Lingio erbjuder digital utbildning i yrkessvenska inom 26 olika yrkesområden. Språkkurserna kan användas för att lära sig yrkessvenska från grunden och bygga upp befintliga språkkunskaper. Tekniken som Lingio använder gör appen användarvänlig vilket underlättar språkinlärningen. Yashar Moradbakhti, vd på Lingio, berättar att tanken med appen är att den ska vara som spelet Candy Crush, fast för att lära sig yrkessvenska.

Företaget startades sommaren 2015 som ett volontärprojekt för att hjälpa nyanlända att snabbare komma in i det svenska samhället och på arbetsmarknaden. Lingio arbetar i dagsläget både med skolor som lär ut svenska och storbolag som använder appen för att anställda ska lära sig yrkesspråket i branschen. Med appen tror Yashar Moradbakhti nu att Lingio kan göra väldigt stor nytta för varslade och för skolor som lär ut svenska.

Många undersökningar visar på att det största hindret för att anställa är språket. Som samhällsinnovatör så ställer vi därför oss frågan vad vi kan göra för att hjälpa nu.

Yashar Moradbakhti

Flera företag har hört av sig till Lingio på grund av att man varslat anställda och vill stötta sina medarbetare att ta nästa steg. Appen kan underlätta för varslade som byter arbete att lära sig yrkessvenska i sin nya bransch. Det är på så sätt en bra lösning för företagen som vill ta ansvar för sina varslade, för företag som anställer inom bristyrken och för individen.

– Vi har haft jättebra diskussioner och respons från våra kunder. Vår kärnverksamhet är att stötta företag och för oss är det här en långsiktig satsning. De företag vi pratar med brinner för sina anställda och därför tror vi att det här kan bli en bra lösning för utrikesfödda som till exempel behöver byta jobb eller vidareutbilda sig inom sin bransch, säger Yashar Moradbakhti.