Hoppa till innehåll
Sök

Hur de som skapar innehåll på internet ska få ersättning är en av vår tids stora frågor. En stor del av det som gör internet intressant är att det finns innehåll som tidningsartiklar, musik, film, böcker och mängder av annat digitalt material som ger ett värde till konsumenter och företag. Många AI-modeller tränas på denna data för att kunna svara på frågor och leverera nya tjänster. Emellertid är det sällan som kreatörerna får särskilt mycket betalt för sitt arbete – ibland kanske inte alls.

Lite tillspetsat kan man säga att marknaden för data, som digital böcker, tidningar etc. inte fungera särskilt bra.

Vid Almega FutureTech seminariet den 26 november diskuterades frågan från olika perspektiv och olika branscher. Det fanns inget riktigt konsensus men flera värdefulla perspektiv lyftes fram:

  • Lagstiftningen har skapat oklarheter kring hur värdet av data ska tolkas; det fanns några som efterfrågade ett större politiskt ansvar, medan andra pekade på riskerna med mer lagstiftning på ett snabbrörligt område, inte minst på basis av erfarenheterna från den redan införda dataskyddsförordningen (GDPR) och den (numera pausade) AI akten.
  • Ett viktigt perspektiv är att marknaden för data måste definieras bättre och ges mer struktur (för vem, till vad och till vilket syfte). Erfarenheten från andra områden är att det skapar bättre förutsättningar för att marknaden ska fungera.
  • Många pekade även på betydelsen av att balansera den ekonomiska kompensationen till kreatörer med att fortsätta uppmuntra till teknologiska innovationer hos techbolag. Ett alltför krångligt system skulle kunna hämma utvecklingen.

Det är angeläget att framsteg görs för att lösa de knutar som finns kring marknaden för data, företrädesvis via konstruktiva förhandlingar. För många av Almegas medlemsföretag är detta en stor fråga, inte minst för företag inom media och högkvalificerade tjänster, som arkitekter.

Tack alla medverkande för givande samtal!

Christina Wainikka, Svenskt Näringsliv.
Mikaela Zabrodsky, Svenska Förläggarföreningen.
Anja Gatu, Författarförbundet.
Måns Svennem Lundberg, Stockholms universitet.
Per Strömbäck, Dataspelsbranschen.
Thomas Mattsson, Bonnier News.
Johan Taubert, Tidningsutgivarna.
Per Wendin, Kapea AB.
Sara Övreby, Google.
Kristine Nilsson Wieslander, Innovationsföretagen.
Mårten Blix, Almega FutureTech.

Seminariet modererades av ekonomijournalisten Mia Odabas.

Se hela webbsändningen