Internationell arbetsrätt
Avsnitt 24 av Almegapodden handlar om internationell arbetsrätt – något som många upplever som både komplext och kanske lite skrämmande. Vad händer egentligen när ditt företag behöver anställa, omplacera eller avsluta en anställning i ett annat land? Vilka regler gäller, och hur undviker du att det blir fel och kanske dyrt?
Vi reder ut vanliga arbetsrättsliga frågor, och hur du som medlem går till väga om du behöver arbetsrättsligt stöd kring ett annat lands lagstiftningar. Maria Elinder, utvecklingschef på Almega leder avsnittet, och med oss som gäster har vi Mia Fransson, arbetsrättsjurist på Almega och Jenny Hellberg, advokat och delägare på advokatbyrån Elmzell.
– I takt med globaliseringen så är det företag och individer som rör sig över gränser allt mer, och digitalisering möjliggör att man faktiskt kan utföra arbeten i många olika länder. Vi har också märkt att det det finns en kompetensbrist, där företag söker kompetens och anställda från andra länder. Samt att svenska företag kan låta en person från ett helt annat land, till exempel Spanien, sitta och arbeta därifrån och vara anställd i det svenska bolaget. Då måste man ha kunskap om vad gäller i det specifika landet, säger Mia Fransson.
– I grund och botten så hanterar man arbetsrättsliga ärenden ganska lika i många länder, tillägger Jenny. Det kan till exempel vara hur man hanterar en medarbetare som inte presterar eller hur man ska genomföra en omorganisation. Men det som skiljer, och där man faktiskt kan hamna fel om man försöker på egen hand genomföra olika typer av arbetsrättsliga åtgärder, är att det ofta skiljer sig väsentligt i detaljerna. Och om man missar det så kan det bli både kostsamt och långdraget.
Lyssna på avsnittet: