Hoppa till innehåll
Sök

Hur vill du summera året som varit?

– Var ska jag börja? Det har hänt så otroligt mycket. Dels har vi haft en avtalsrörelse med hela 125 avtal uppe för förhandling. Och den är faktiskt inte helt över, två avtal återstår: revisions- och konsultavtalen med Unionen respektive Akademikerförbunden. Jag är mäkta imponerad över hur Almegas förhandlare har levererat i en stundtals krävande avtalsrörelse. Och dessutom har de också levererat den mer ordinarie rådgivningen – som det i år varit extra stort tryck på – med bravur. Här snackar vi verklig medlemsnytta.

Och vad säger medlemmarna då?

– Kul att du frågar! Vi har nyligen fått resultatet av Demoskops senaste medlemsundersökning. Över 1 700 medlemmar har sagt sitt – och ni är jättenöjda. Almegas så kallade Nöjd Medlemsindex, NMI, landade på 75, vilket kan jämföras med ett genomsnitt för ett tiotal andra arbetsgivarorganisationer på 67. Enligt medlemmarna är Almegas främsta styrkor den personliga kontakten och stödet samt våra digitala tjänster som exempelvis Arbetsgivarguiden.

Är det inget som kan förbättras?

– Självklart går det alltid att bli bättre, särskilt om man tittar på specifika områden. Exempelvis kan vi bli bättre på att marknadsföra våra kurser och nätverk så att fler medlemmar får ta del av dem. Medlemsundersökningen visar att de är uppskattade men att få känner till dem. Sedan handlar ju mycket om att fortsätta vårt arbete med AI – både för att effektivisera verksamheten och öka medlemsnyttan, men också för att stötta tjänstesektorn i den digitala omställningen.