Podd: AI och juristens roll – hela avsnittet transkriberat
Juristyrket står inför stora förändringar. Generativ AI är redan här – men hur långt har jurister egentligen kommit i att använda AI i vardagen, och vad väntar runt nästa hörn? Poddavsnittet AI och juristens roll spelades in 21 augusti 2025 av Maria Elinder, utvecklingschef och Mia Fransson, arbetsrättsjurist på Almega. Nedan följer ett transkript av hela poddavsnittet.
Varmt välkomna till Almegas podd! Vi hoppas att den här podden ska ge dig snabba insikter och att vi kan bena ut vad som behöver göras i olika arbetsrättsliga frågor så att det blir lätt för dig att göra rätt.
– Hej! Nu är vi tillbaka igen och idag ska vi prata om AI och specifikt om juristens roll. Jag heter Maria Elinder, är utvecklingschef på Almega och med mig idag har jag min vapendragare Mia Fransson. Hej Mia!
– Ja men hej Maria, och hej alla lyssnare, vad trevligt att vara tillbaka! Mitt namn är Mia Fransson och jag jobbar som arbetsrättsjurist och bevakar AI-frågorna här på Almega.
– Precis, och varför kommer vi in på AI hela tiden Mia?
– Ja, man kan väl säga att vi har ju märkt att tjänstesektorn kommer påverkas väldigt mycket. Så att arbetsuppgifterna, cirka 60-70% av arbetsuppgifterna kommer innan 2030 vara annorlunda på grund av ny teknik och AI. Och det här är någonting som vår chefsekonom Patrik Joy tog fram i en rapport här i våras.
– Och det är ju inte så att det är 60-70% av jobben som försvinner eller hur?
– Nej, det är ju inte det, utan det är mer att det är vissa moment i arbetsuppgifterna. Sen kan ju vissa befattningar såklart försvinna, men det kommer ju också nya arbetsuppgifter och nya jobb.
– Precis, vi läste ju en rapport här nu i våras, World Job Report tror jag den hette, och där pratar man ju om att det skulle skapas 197 miljoner nya jobb. Men det skulle också försvinna en del, men plusset var ju, det var ju plus 70 miljoner jobb.
– Ja, lite ofattbart är det ju, det är svårt att förstå. Men det man kan säga utifrån det här, det är ju att vi måste ju skaffa oss på något sätt någon slags beredskap här.
– Exakt, för vad är det som kommer komma? Vilken kompetens är det som kommer vara viktig? Vi kanske till och med måste liksom i varje företag beskriva vad det är som, hur påverkar AI oss?
– Ja, så att det är väldigt viktigt och vi kommer komma tillbaka till det, lite tips här i slutet, hur man ska tänka kring det här med beredskap.
– Precis, men nu hade vi lite avstamp för att vi tänkte just, vi är ju juristunga hos oss såklart, vi har ju många arbetsrättsliga jurister hos oss som hjälper våra medlemsföretag att förhandla och att lösa knivig arbetsrättslig rådgivning. Men vi har ju också många medlemmar som juristbyråer och advokatbyråer som är tunga på jurister. Och sen vet vi att jurister finns ju överallt. Många företag har ju egna jurister som också kommer påverkas. Så vi tänkte att vi skulle djupa lite mer i juristens roll idag, och då har vi utgått ifrån en ny färsk rapport från Akavia. Och Akavia är ju ett fackförbund som… Har medlemmar som är jurister, ekonomer samhällsvetare bland annat. Och de frågar kontinuerligt sina medlemmar om just AI-användandet. Och vad har de sett i sina rapporter?
– Ja, något som var väldigt intressant är att man kan se att jurister ligger efter i själva användningen av AI. Att det är cirka 20-22 procent där som använder AI i arbetet och jämfört med andra yrkesgrupper som ekonomer och civilingenjörer och annat så är det ju långt efter i användningen.
– Ja, och man såg också en annan sak att juristerna var mer skeptiska. Till det som AI tog fram. Vad beror det på Mia?
– Ja jag tänker att det nog ligger i juristens roll att vara lite ifrågasättande och skeptisk och det är ju otroligt mycket som ska vara noggrant och korrekt. Men samtidigt så ser man ju att juristerna är medvetna om det här för man vill ha utbildning, och kompetenshöjande åtgärder kring AI.
– Jag tror att nästan 80 procent ville ha utbildning. Men att det var ungefär 30 procent av företagen som faktiskt erbjöd regelrätt AI-utbildning. Och vad tänker vi om det? Det här är ju siffror som vi har sett lite liknande eller hur, tidigare?
– Ja, det är ju så intressant för att när det finns en medvetenhet om att det här kommer påverka arbetsuppgifterna så är det ju också många jurister i den här undersökningen som Akavia gjorde som säger att jag är faktiskt beredd att byta jobb om min arbetsgivare inte satsar på AI-frågor strategiskt framöver. Och det bör man ju verkligen fundera över.
– Om det var en viss ålderskategori, men det var upp till 30%. Så det är ju rätt många som då funderar över ett jobbbyte om inte företaget helt enkelt tar i frågorna på allvar. Så där kan man ju kanske reflektera lite själv då och fundera på hur ser det ut på arbetsplatsen, och hos mig som arbetsgivare till exempel? Tar vi AI-frågan på allvar, vad har vi för strategi och för tänk kring utbildning och annat?
– Ja, använder vi någon verktyg? Har vi någon AI-policy? Och där kan vi ju tipsa då för de som inte har kommit igång att på Arbetsgivarguiden som ju är vår arbetsrättsliga digitala plattform som våra medlemmar har tillgång till, där har vi ju byggt upp en hel del kunskap om AI, att skriva en AI-policy och vad är AI egentligen. Hur ska man jobba med det? Så där kan vi ju tipsa att gå in och ta lite inspiration.
– Ja, där har vi mycket bra länkar och vi har ju det här lite mer praktiska men också förstås AI-förordningen som är central. Och väldigt intressant för oss jurister också hur AI-förordningens regelverk ser ut. Men om vi då går in på juristens roll då, vad är det som kommer förändras om vi nu ska ta på något? Vad blir skillnaden i vardagen?
– Ja, det blir nog en ganska stor skillnad med tanke på att mycket automatiseras. Jag tänker spontant på att det är lätt att granska dokument med hjälp av AI. Det är lätt att sammanfatta. Det också väldigt lätt att hitta bra dokumentation och göra research och annat, så många det är väl klassiskt..
– Jag tänker du när du sitter i domstol man läser ju mängder av material, sammanfattar mängder av material och det är praxis och det är lagar och det är förarbeten eller hur, där måste man ju kunna få väldigt mycket hjälp.
– Det är otroligt värdefullt med AI-verktygen för det underlättar att få saker sammanfattade väldigt snabbt, få fina powerpoints och annat. Och sen tänker jag att det som vi ser är ju att det här kan ju vara arbetsuppgifter som research och annat som yngre och oerfarna jurister gjorde tidigare som instegsjobb, och det är ju någonting som kanske då inte behövs längre eftersom AI ersätter de arbetsuppgifterna och dessutom så klienter och andra… man kommer inte kunna ta betalt för den typen av arbete som görs.
– Och hur tänker vi där då? För man kan ju inte ha ett företag som aldrig anställer unga. Eller ja, det kanske man kan. Men det blir ju lite svårt.
– Ja, för det gäller ju att ha en bra tillväxt här för att bygga upp kunskap Så här måste man ju tänka på. Jaha, ska man skugga erfarna? Hur ska man göra? Ska det bli mer lärlingsprogram? Hur ska man bygga upp det framåt för unga jurister?
– Och jag vet när vi har pratat om det här tidigare också att man tänker att på många program på universitetet så tog man ju faktiskt bort praktik. Jag vet, ingenjörerna var ju… där hade man ju praktik som man sen tog bort och den blev frivillig. Men nu kanske vi måste vara där. Man kanske måste ha… det praktiska insteget kanske måste komma redan i utbildningen. Så det finns ju många sätt att se på det här, men som företag så måste man ju verkligen fundera över. Vad ska de här unga göra? Hur lär vi upp en ung person? För det vi också ser i juristrollen det är ju vilka egenskaper och vilka kunskaper är det man verkligen… efterfrågar. Och då är det ju analytisk förmåga, det är affärskunskap, det är mycket sånt som är erfarenhetsbaserat och det måste man ju få tillskansa sig. Så hur gör man då för att gå från junior till senior? Sen har vi ju sett många undersökningar inför sig där man som junior mycket snabbare kan ta sig till en seniornivå med hjälp av AI. Men det gäller ju att hänga med även i huvudet så att säga.
– Och det är nog det som kommer ske. Att man gör mer avancerade arbetsuppgifter tidigare kanske. I sin yrkesroll liksom. Och det är spännande, för det är klart den analytiska förmågan, strategier, det är ju sånt som kommer vara centralt fortsättningsvis. Så jag tänker att, du brukar alltid beskriva det här T:et också. Just det. För det är viktigt att förstå.
– Man ser mycket mer nu än tidigare, att det är viktigt med djupet, vilket är liksom…pinnen i tet, att en jurist är djup, viktigt men att man också har bredden och då oftast inom teknik att man kan förstå teknik inte att man behöver vara tekniker men att man kan förstå den och förstå hur den påverkar arbetet och det man faktiskt ska se framför sig. Så just den här T-formad jurist är ett begrepp att ha både bredden och djupet det tror jag också kommer bli väldigt viktigt. Och det såg man också när jag jobbade med utbildningar för X antal år sedan att det var många som hade dubbelutbildningar, då var det mycket ekonomi och juridik eller ekonomi och teknik, men det kanske är juridik och teknik nu som man verkligen letar efter.
– Man kan se att man behöver samarbeta med andra yrkeskategorier och andra yrkesgrupper allt mer, och det gäller ju oss alla att saker är komplexa men det krävs att vi är större grupper och sammanhang med andra personer.
– Så det man kan se då som påverkar juristerna det är ju just den klassiska juristinstegsjobben som research och att man tar fram underlag och det kanske inte kommer bli på riktigt samma sätt utan det kommer både kunderna kunna ta fram lättare själva men också kommer ju juristbyråerna att kunna leverera det för en ganska billig penning automatiskt. Så där är det en stor skillnad och det behöver vi fundera över. Men sen är det ju också att man efterfrågar mycket teknisk kunskap också utöver juridiken.
– Så vad är våra rekommendationer här då?
– Ja men våra rekommendationer.. det finns ju massor att tänka på. Men det första kanske då som VI ser, och det är ju inte bara för just byråer utan det är ju för samtliga våra medlemsföretag och alla företag i tjänstesektorn.. och det är ju att utbilda medarbetarna inom kanske inte bara AI utan digitalisering i stort. Att alla får en grundkunskap, en baskunskap i.. vad kan jag använda verktygen till? Hur kan jag effektivisera mitt arbete? Kanske få nya tankar? Alltså, hur kan vi helt enkelt bli bättre med hjälp av AI och digitalisering? Det tror jag är superviktigt. Sen så pratar vi ju om verksamheten, eller hur? Hur kommer verksamheten se ut på sikt? Vilken kompetens är det vi kommer behöva? Hur kan man kartlägga den här kompetensen som kommer komma till? Är det nya roller vi behöver? Är det nya arbetsuppgifter? Och det här är ju sådana saker som gör lite ont. För det är alltid lättast att fortsätta i samma hjulspår. Men det kommer ju kräva någonting av oss. Det här paradigmskiftet.
– Och man ser ju internationellt också många företag som uppskillar sina anställda och även svenska företag naturligtvis men att det är mycket på att utbilda i den roll man har och förändra. Men då gäller det ju att man vet vart är vi på väg.
– Exakt. Och sen en sista grej som vi alltid pratar om. Det är ju att vi märker att på vissa företag så kommer frågan knappt upp till ledningsgruppen. Och den här är ju så viktig. Alltså var är vi på väg? Vi måste prata om det här hela tiden. Och har man ingen intern kompetens då behöver man skaffa sig det. Och det kan man göra på många olika sätt. Det finns ju många konsulter där ute eller många IT-företag som är superduktiga på den här frågan. Men kanske bara att sträcka ut handen till något företag i närheten. Hur jobbar ni med AI? Vad har ni börjat? Vad har ni för verktyg? Hur använder ni det? Och då har ju vi vårt fantastiska AI-forum hos oss, Almegas AI-forum som sätter igång nu, som under ett års tid är företag som faktiskt har sträckt upp handen och sagt så här; jag vill diskutera AI med andra! Och då har vi företag från alla Almegas nio förbund, så det är ju helt brett Intressen från alla branscher och där man sätter sig i ett rum får inspiration och sen har runda bordsamtal och verkligen diskuterar, byter erfarenheter och kunskaper. Och så kan man ju göra själv. Man kan ju ta sådana initiativ själv.
– Ja. Och det där har ju varit så inspirerande att lyssna på, och i diskussionen så kommer det upp så mycket frågor. Kanske mer frågor vad man ska ställa för frågor hemma. Vad medarbetarna själva ser till exempel för möjligheter att använda AI-arbetet. Mm. Väldigt bra nätverk. Ja, men vi kommer väl tillbaka också lite till vår käpphästar som vi alltid nämner. Att liksom AI och digitalisering och teknik det är ingen teknikfråga. Det är en verksamhetsfråga.
– Så låt inte fastna på IT-avdelningen om man nu har en sån, eller hos den IT-ansvariga. Utan det här är en fråga för hela verksamheten för det handlar om utveckling. Och vi började ju det här avsnittet.. du började med att säga att vi behöver ha en beredskap för det här paradigmskiftet. Och jag hörde en så intressant jämförelse igår när vi hade en diskussion, och det var att vi är ju nu i ett ganska kritiskt läge när det gäller krig och försvar. Och där har vi ju valt att rusta upp. Vi satsar väldigt mycket på försvaret. Vi ser till att hushållen är beredda när krisen kommer. Där kan vi ju säga att vi vet faktiskt inte hundra procent att det kommer bli ett krig eller en kris. Men vi förbereder oss ändå, och det är alla med på. Det vi däremot vet är att AI kommer förändra vår arbetsmarknad och varenda företag som vi sitter på. Men där är vi inte lika på bollen.
– Intressant för det är ju både samhället i stort, företagen och individen som måste rustas med ny teknik och AI och vara beredda. För som vi sa, 60-70% av arbetsuppgifterna… kommer att försvinna eller förändras.
– Men det finns ju alla möjligheter att ta tag i den här AI-frågan. Så vi hoppas att vi har inspirerat lite till att komma igång, fundera och reflektera. Var står vi i AI-frågan? Vad skulle vi kunna komma igång med? Vem ska jag prata med för att få inspiration? Och vänd dig gärna till oss på Almega. Både Arbetsgivarguiden eller våra kloka kollegor. För att helt enkelt få inspiration. Och med det så säger vi tack, och på återhörande!
– Tack, tack!