Medarbetare med psykisk ohälsa – vilket ansvar har arbetsgivaren?
Psykisk ohälsa är ett problem som förutom det personliga lidandet kan leda till långvarig sjukfrånvaro och minskad produktivitet på arbetsplatsen.
Alla företag är skyldiga att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete som omfattar alla förhållanden i arbetsmiljön. Här samlar vi innehåll på temat.
Som medlem i Almega får du stöd i systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM), hjälp kring stress, psykisk ohälsa, rehabilitering, arbetsskador. Vi ger rådgivning vid dialog med fack och myndigheter.
I Arbetsgivarguiden hittar du mallar, checklistor och mycket mer för arbetsgivare och arbetsmiljöansvariga. Där hittar du också kontaktpersoner i arbetsmiljöfrågor.
Arbetsgivarguiden hjälper dig att göra rätt i djungeln av avtal, lagar och praxis som gäller på den svenska arbetsmarknaden.
Här hittar du bland annat ditt eller dina kollektivavtal, steg för steg-guider och mallar.