”Den offentliga upphandlingen måste bli bättre”
Starkt prisfokus, krånglig administration, irrelevanta krav samt bristande dialog och uppföljning präglar offentlig upphandling, visar en rapport från Almega. Något som riskerar att hämma kvalitén i de faktiska resultaten, konstaterar Ulrica Dyrke, jurist och upphandlingsexpert på Almega.
Offentliga upphandlingar sker i Sverige till ett värde av över 1000 miljarder kronor årligen, vilket motsvarar 18 procent av BNP. Många av dessa inköp avser olika slags tjänster.
Under hösten har Almegas jurist och upphandlingsexpert Ulrica Dyrke deltagit i en rad seminarier och panelsamtal om offentlig upphandling, tillsammans med representanter från flera olika branscher. Ur samtalen lyfter Ulrica här fram de mest centrala insikterna.
– För många tjänsteföretag är offentlig upphandling en viktig marknad. Bland Almegas medlemmar finns det dock ett utbrett missnöje med hur upphandlingarna genomförs. Generellt upplevs upphandlingarna komplexa och tidskrävande och företagen tycker att kravställandet är omfattande och irrelevant. Den största frustrationen handlar dock om ett utbrett prisfokus. Många medlemsföretag upplever att prislappen blir så låg att det blir svårt att leverera utlovad kvalitet i uppdragen. Eftersom offentlig sektor tyvärr ofta brister i uppföljningen av ställda krav under kontraktstiden finns risker för urholkad kvalitet och seriositet i leveransen.
– Om utvecklingen fortsätter kan företag inom tjänstesektorn välja att lämna den offentliga marknaden. Risken är att de som lämnar är engagerade och skötsamma företag som är drivande och vill leverera god kvalitet i sitt arbete. En sådan utveckling vore olycklig och oroväckande. Redan idag finns det problem med att det kommer in få anbud. Om offentlig sektor inte får in tillräckligt med anbud, så urholkas möjligheten till bra inköp för våra skattepengar.
– Att fortsätta utveckla dialogen med marknaden inför upphandlingarna är en viktig pusselbit. Sådan dialog kan ge viktiga insikter om branschen i fråga och om hur utformning av krav och villkor kan påverka marknadens intresse och möjligheter att lägga anbud. Kravställandet kan också påverka möjligheterna att öppna upp för innovation och nytänkande.
För att upphandlingarna ska lägga grunden för bra offentliga affärer är det av central betydelse att de uppfattas som affärsmässigt intressanta av företagen. I nuläget upplever många tjänsteföretag att det blir fokus på priset i stället för på kvaliteten i leveransen. Vi behöver styra om från detta och försöka hitta modeller för att hitta rätt kvalitet till rätt pris.
Offentlig sektor behöver också bli bättre på att följa upp leveransen under kontraktstiden. De krav som ställs behöver vara uppföljningsbara och arbetet med att faktiskt följa upp dem under kontraktstiden behöver utvecklas. Annars blir kravställandet bara ett spel för gallerierna som leder till snedvriden konkurrens mellan företagen. Utan uppföljning vet offentlig sektor ju inte heller vad inköpen resulterar i.
Summa summarum: Att offentlig sektor i dialog med marknaden utformar relevanta krav och balanserade kontraktsvillkor som på ett ändamålsenligt sätt även följs upp under kontraktstiden är vägen framåt för affärsmässiga, kvalitetsinriktade och sunda offentliga affärer. Almega med förbund och branscher är gärna med och bidrar med leverantörsperspektiv i detta arbete.