Tre frågor och svar om nya AI-utredningen
”Det stora är att föreslå ett nytt system för marknadskontroll som ska övervaka efterlevnaden av regler för utveckling, tillhandahållande och användning av AI-system” säger Almegas expert Johannes Nathell.
Den sjätte oktober levererade utredningen om Trygg och tillförlitlig användning av AI (Dir.2024:83) sitt slutbetänkande till civilminister Erik Slottner. Utredningen har haft i uppdrag att föreslå nödvändiga nationella anpassningar till följd av EU:s nya AI-förordning.
Johannes Nathell, näringspolitisk expert på Almega med ansvar för AI, svarar här om utredningen och hur den kan påverka tjänsteföretagen.
– Det stora är att föreslå ett nytt system för marknadskontroll som ska övervaka efterlevnaden av regler för utveckling, tillhandahållande och användning av AI-system. Totalt föreslås elva marknadskontrollmyndigheter där Post- och telestyrelsen (PTS) får huvudansvaret, medan PTS Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) och Finansinspektionen får delat ansvar för så kallad hög risk-AI-system. De utsedda myndigheterna föreslås också få utökade befogenheter att besluta om sanktioner vid överträdelser, även mot offentliga aktörer.
– Vidare föreslår utredningen att PTS inrättar en regulatorisk AI-sandlåda där företag, myndigheter och andra aktörer kan utveckla och prova AI-lösningar med stöd från ansvariga myndigheter.
– För Almegas del är det av yttersta vikt att tillämpningen av AI-förordningen blir tydlig och förutsägbar och att inte Sverige överimplementerar förordningen jämfört med andra länder inom EU. Det var därför positivt att utredningen lyssnat på Almega m.fl. och var tydliga under presskonferensen med att utredningen inte kommer gå längre än vad AI-förordningen kräver utan kommer hålla sig på en miniminivå.
– Vidare välkomnar vi att PTS får ett huvudansvar och utgör en gemensam kontaktpunkt. En gemensam kontaktpunkt med rätt kompetens och teknisk kunskap i sakfrågan är fullt nödvändigt för att anställda och företag snabbt ska få svar och tydlig vägledning, vilket Almega också tryckt på i vår kontakt med utredningen.
– Slutligen tycker vi även det är positivt att utredningen föreslår en horisontell sandlåda som ska omfatta alla sektorer. Särskilt välkommet är det att små och medelstora företag och start-ups är prioriterade.
– AI påverkar hela samhället, i synnerhet tjänstesektorn som bedöms vara mest exponerad för AI. Vidare kommer flertalet tjänstebranscher som använder AI-system med största sannolikhet falla inom ramen för hög risk-områden vilket innebär extra dokumentationskrav och rapportering. Till exempel är utbildning och yrkesutbildning, anställning, arbetsledning och tillgång till egenföretagande exempel på hög risk-områden enligt bilaga III i AI-förordningen. AI-förordningen börjar gälla för högrisk-områden den 2 augusti 2026.