Almegas tjänsteindikator för fjärde kvartalet 2025
Jobben kommer tillbaka.
Rapporten finns i sin helhet på denna sida men kan också hämtas som pdf-fil.
Almegas tjänsteindikator är en kvartalsbaserad konjunkturindikator som belyser utvecklingen i den privata tjänstesektorn. Den ligger två månader före SCB:s publicering av den faktiska tjänsteproduktionen och är en aktuell spegel av konjunkturläget i den privata tjänstesektorn som svarar för 52 procent av Sveriges BNP och 48 procent av sysselsättningen. Almega har publicerat tjänsteindikatorn varje kvartal sedan 2001.
Denna upplaga av tjänsteindikatorn har arbetats fram på Almega av Patrick Joyce och Staffan Johansson. Insamlingen av data avslutades den 25 september 2025.
För ytterligare upplysningar om det ekonomiska läget i den privata tjänstesektorn kontakta:
Tjänstesektorn lyfter
Uppgången i tjänstesektorn, som startade tidigare i år, har fått mer fart. Det tredje kvar¬talet var tjänste¬produktionen 2,6 procent högre än ett år tidigare. Almegas tjänsteindikator förut¬spår att produk¬tionen kommer att öka även kommande kvartal.
Efterfrågan på företagstjänster ökar med draghjälp från en växande industri-produktion och en god tjänsteexport.
Informations- och kommunikationssektorn fortsätter att växa starkt. Det tredje kvartalet var produktionen 4,2 procent högre än ett år tidigare. Tillväxten har varit starkast bland datakonsulter.
Företagstjänster inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik växer igen efter en svag period. Det tredje kvartalet var produktionen 3,3 procent högre än för ett år sedan. Efterfrågan på arkitekttjänster ökar efter flera dåliga år.
Återhämtningen går långsammare för andra stödtjänster till företag – personaluthyrning, fastighetstjänster och andra kontorstjänster släpar däremot efter. Det tredje kvartalet var fortfarande produktionen 2,8 procent lägre än för ett år sedan. Läget för bemanningsföretagen har dock förbättrats avsevärt i år.
Den ökande hushållskonsumtionen ger draghjälp till tjänstebranscher som säljer till hushållen. Produktionen inom detaljhandeln är 4,6 procent högre än för ett år sedan och produktionen inom hotell och restaurang har ökat 2,7 procent det senaste året.
Jobben blir fler i tjänstesektorn
Vändningen i tjänstekonjunkturen har fått snabbare genomslag på arbetsmark¬na-den än vanligt. Det tredje kvartalet var antalet anställda i den privata tjänstesektorn 12 400, eller 0,5 procent, fler än för ett år sedan. Almegas arbetsmarknads¬indikator förutspår att jobben i tjänste¬sektorn kommer att fortsätta öka även nästa kvartal.
Flest nya jobb har skapats bland konsulttjänster inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik. På ett år har antalet anställda ökat med 7 400 personer. Den mest expansiva branschen är tekniska konsulter och arkitekter där 4 900 nya jobb har skapats det senaste året.
Den ökande hushållskonsumtionen har lyft sysselsättningen inom flera tjänstebranscher som säljer till hushållen. Inom hotell och restaurang har antalet anställda ökat med 4 300 personer det senaste året. Inom kultur, evenemang och personlig service har antalet anställda blivit 2 100 fler.
Inom information och kommunikation fortsätter däremot jobben att bli något färre trots att produktionen ökar. Antalet anställda har minskat med 700 personer på ett år.
Inom personaluthyrning och rekrytering minskar fortfarande sysselsättningen. Antalet anställda är 4 100 färre än för ett år sedan. Företagen inom branschen räknar dock med att nyanställa framöver. Inom övriga stödtjänster till företag blir jobben fler.
Priserna på tjänster ökar långsammare
Priserna på tjänster ökar i långsammare takt än tidigare. Det tredje kvartalet var tjänsteföretagens försäljningspriser – som omfattar både tjänster till företag och konsumenter – 1,3 procent högre än ett år tidigare. Almegas prisindikator förutspår att prisökningstakten kommer att avta något även nästa kvartal.
Svensk ekonomi växlar upp. Det tredje kvartalet ökade BNP med 2,6 procent i årstakt och med 1,1 procent säsongsrensat jämfört med kvartalet innan. Uppgången drivs främst av ökade företagsinvesteringar, högre hushållskonsumtion och ökad export.1
Uppgången i den privata tjänstesektorn, som började tidigare i år, har fått mer fart. Det tredje kvartalet var produktionen 2,6 procent högre än samma kvartal förra året.
Diagram 1: Almegas tjänsteindikator för kommande produktionstillväxt i privat tjänstesektor
Kvartal ett 2010 till kvartal fyra 2025

Källa: Almega, Konjunkturinstitutet, SCB, Macrobond.
Anm: Orange linje visar indikator för kommande produktionstillväxt. Blå linje visar årlig produktionstillväxt i privat tjänstesektor.
Den ökande hushållskonsumtionen lyfter handeln och besöksnäringen medan företagstjänsterna får draghjälp av en stigande industriproduktion och en fortsatt stark tjänsteexport. En svag konjunktur i flera av Sveriges viktiga exportländer och en högre värderad krona har mattat av varuexporten.2 Exporten av tjänster fort¬sätter däremot att växa och var det tredje kvartalet 4,7 procent högre i löpande priser än ett år tidigare.3
Bostadsbyggandet ökar sakta. Lägre räntor och ökad köpkraft bland hushållen väntas ge ännu mer fart till bostadsbyggandet nästa år vilket är viktigt för efterfrågan på arkitekter och andra tekniska tjänster.4
Diagram 2: Produktion inom tjänstesektor och industri, januari 2021 till oktober 2025
Trend 2021=100

Anm: Privat tjänstesektor minus finans och försäkring. Tillverkningsindustri och gruvor.
Tjänsteföretagens förväntningar på framtiden har förbättrats markant det senaste kvartalet och inköpschefsindex (PMI) för tjänster ligger med god marginal i tillväxtzonen – över 50. Både orderingång och produktionsplaner fortsätter att öka.5
Diagram 3: Inköpschefsindex för privata tjänster och industri, jan 2022 till nov 2025
Säsongsrensat

Företagstjänsterna har dämpats av den svaga konjunkturen och minskad efter-frågan från både industrin och byggsektorn men läget blir bättre.
Diagram 4: Produktion inom information och kommunikation, kvartal ett 2023 till kvartal tre 2025
Förändring årstakt, fasta priser och kalenderkorrigerat, procent

Informations- och kommunikationssektorn har vuxit starkt i snart två år. Det tredje kvartalet var produktionen 4,2 procent högre än ett år tidigare. Tillväxten har varit starkast bland datakonsulter. Datakonsulterna är optimistiska om framtiden. I november räknade 40 procent av dem med ökad efterfrågan i närtid (se tabell 1).
Exporten av telekommunikationer och datatjänster fortsätter att öka men något långsammare än förut. Det tredje kvartalet var exporten av dessa tjänster 2,4 procent högre i löpande priser jämfört med samma kvartal förra året.6 Ökningen av exporten i fasta priser var dock större. Exportpriserna på dessa tjänster har fallit med drygt fyra procent under perioden på grund av den förstärkta kronan.7
Den svaga konjunkturen och låg efterfrågan från andra branscher har hållit nere efterfrågan på företagstjänster inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik. Nu börjar dock läget förbättras. Det tredje kvartalet var produktionen inom sektorn 3,3 procent högre än för ett år sedan. Exporten av affärstjänster fortsätter att utvecklas starkt. Det tredje kvartalet var exporten 13,9 procent högre, i löpande priser, än ett år tidigare.8 Förväntningarna på framtiden blir allt bättre. Fler tekniska konsulter och arkitekter räknar med ökad efterfrågan framöver (se tabell 1).
Diagram 5: Produktion bland konsulter inom juridik, ekonomi, teknik med mera, kvartal ett 2023 till kvartal tre 2025
Förändring årstakt, fasta priser och kalenderkorrigerat, procent

Återhämtningen går trögare för andra stödtjänster till företag – personaluthyrning, fastighetstjänster och andra kontorstjänster. Det tredje kvartalet var fortfarande produktionen 2,8 procent lägre än samma kvartal förra året.
Läget inom bemanningsbranschen har dock förbättrats avsevärt i år. Enligt siffror från Kompetensföretagen, där majoriteten av bemanningsföretagen ingår, var omsättningen det tredje kvartalet 1,1 procent högre, i löpande priser, än samma kvartal förra året. I fasta priser var omsättningen fortfarande var omsättningen fortfarande något lägre än ett år tidigare men förbättringen jämfört med tidigare kvartal. Förbättringen är störst inom uthyrningen till industrin, branschens största kundgrupp. Det tredje kvartalet var uthyrningen till industrin 7,2 procent högre i löpande priser än ett år tidigare.9
Förbättringen för bemanningsbranschen ett tecken på att läget börjar ljusna på arbetsmarknaden.
Diagram 6: Produktion inom uthyrning och andra stödtjänster till företag, kvartal ett 2023 till kvartal tre 2025
Förändring årstakt, fasta priser och kalenderkorrigerat, procent

Inom partihandeln, som säljer till företag, har produktionen fallit tre år i rad men utvecklingen har vänt i år. Det tredje kvartalet var produktionen 4,1 procent högre än samma kvartal förra året. Nedgången inom transportsektorn, som varat nästan tre år, kan också vara bruten. Det tredje kvartalet var produktionen i sektorn 1,6 procent högre än ett år tidigare.10
Tabell 1: Efterfrågan i tjänstebranscher som främst säljer till företag. Förväntningar tre månader framåt, augusti och november 2025
Nettotal, säsongsrensat

Anm: Nettotal är andelen företag som rapporterar att efterfrågan ökar minus andelen som rapporterar att den minskar. Övriga företagstjänster (SNI 82) omfattar kontorstjänster, callcenter samt arrangörer av kongresser och mässor.
Hushållens realinkomster har stigit två år i rad och väntas även stiga nästa år. Hushållens förtroende för ekonomin var svagt under handelsoron i början året. Sedan dess har förtroendet stärkts avsevärt även om det ännu är lägre än normalt.11 Hushållens konsumtion har börjat ta fart och det tredje kvartalet var den 2,2 procent högre än ett år tidigare.12
Den ökande konsumtionen ger ordentlig draghjälp till detaljhandeln vars omsättning ökat fyra kvartal i rad. Det tredje kvartalet var omsättningen inom detaljhandeln 4,6 procent högre än för ett år sedan.13 Företagen inom detaljhandeln är optimistiska och fler företag än tidigare väntar sig ökad försäljning framöver. Även motorhandeln utvecklas starkt. Det tredje kvartalet var omsättningen 12,1 procent högre än samma kvartal året innan vilket delvis beror fler nyregistrerade bilar.14
Hotell- och restaurangbranschen har de senaste två åren hämmats av låg hushållskonsumtion och ökade kostnader. Ökningen av hushållens konsumtion har dock givit draghjälp till branschen. Det tredje kvartalet var produktionen inom hotell- och restaurang 2,7 procent högre än ett år tidigare. Framtidsförväntningarna är positiva i branschen och fler företag än tidigare räknar med ökande försäljning framöver.
Tabell 2: Efterfrågan i tjänstebranscher som främst säljer till hushåll. Förväntningar tre månader framåt, augusti och november 2025
Nettotal, säsongsrensat

Anm: Fastighetsförvaltning (SNI 68.2) och researrangörer (SNI 79) säljer tjänster både till hushåll och företag.
Personliga tjänster och kultur och nöjen har utvecklats svagt en längre tid men även här har utvecklingen vänt upp.15 Det tredje kvartalet var produktionen 1,0 procent högre än samma kvartal förra året.
Privat produktion av offentligt finansierade välfärdstjänster följer inte konjunkturen utan beror av demografi och politiska prioriteringar. Inom privat utförd utbildning steg produktionen det tredje kvartalet med 1,5 procent i årstakt efter en tydlig nedgång förra året.16
Produktionen av privat utförd sjukvård och omsorg utvecklades starkt förra året. Nu mattas dock tillväxten av. Det tredje kvartalet var produktionen 0,4 procent lägre än för ett år sedan.17 Produktionen minskade inom hälso- och sjukvård men steg inom vård och omsorg, främst av äldre.18
Diagram 7: Produktion inom privat utförd sjukvård och omsorg, kvartal ett 2023 till kvartal tre 2025
Förändring årstakt, fasta priser kalenderkorrigerat, procent

Antalet konkurser i tjänstesektorn ökade i början av lågkonjunkturen 2023 och har sedan dess förblivit högt. Under årets första tio månader gick 6 035 tjänsteföretag i konkurs. Det var 1,7 procent fler än samma period förra året.19 Under sommaren minskade antalet konkurser tillfälligt men under hösten har de blivit fler inom alla tjänstebranscher.
Diagram 8: Konkurser i tjänstebranscher, januari 2023 till november 2025

Konjunkturen i tjänstesektorn vände uppåt det andra kvartalet och redan ett kvartal senare började även sysselsättningen öka, vilket är snabbare än vanligt. Det tredje kvartalet var antalet jobb i den privata tjänstesektorn 12 400 – eller 0,5 procent – fler än ett år tidigare.
Det är ett tydligt trendbrott. Det är första gången sedan andra kvartalet 2023 som sysselsättningen i tjänstesektorn växer. Almegas arbetsmarknadsindikator förutspår att jobben i tjänstesektorn kommer att bli något fler även nästa kvartal.
Diagram 9: Almegas indikator för sysselsättningstillväxten i privat tjänstesektor
Kvartal ett 2010 till kvartal fyra 2025

Sysselsättningen har ökat i de flesta tjänstebranscher men inte i alla. Flest nya jobb har skapats bland konsulttjänster inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik. På ett år har antalet anställda ökat med 7 400 personer, eller drygt två procent. Den mest expansiva branschen är tekniska konsulter och arkitekter där 4 900 nya jobb har skapats det senaste året.
Inom information och kommunikation fortsätter däremot antalet anställda att minska trots god tillväxt i sektorn. Det tredje kvartalet minskade antalet anställda i sektorn med 700 personer, eller 0,3 procent, jämfört med samma kvartal förra året.
Inom personaluthyrning och rekrytering fortsätter dock jobben att bli färre. Antalet anställda har minskat med 4 100 personer det senaste året. Läget har dock förbättrats avsevärt inom bemanningsbranschen och företagen räknar med att öka sin personalstyrka i närtid (se tabell 4).
Sysselsättningen växer däremot inom övriga stödtjänster till företag. Inom bevakning och säkerhetstjänst har antalet anställda blivit 1 300, eller 4,2 procent, fler det senaste året.
Tabell 3: Anställda inom privata tjänstesektor tredje kvartalet 2025 jämfört med tredje kvartalet 2024
Förändring i antal och procent

Den ökande hushållskonsumtionen har lyft produktionen inom tjänstebranscher som säljer till hushållen. I flera branscher, men inte alla, har jobben blivit fler.
Inom hotell och restaurang var antalet jobb det tredje kvartalet 4 300, eller 1,7 procent, fler än samma kvartal förra året. Jobben har blivit fler inom branschen har vuxit tre kvartal i rad.
Inom personliga servicetjänster, som frisörer, tvätt med mera, har antalet jobb blivit 1 700, eller fyra procent, fler det senaste året.
Handeln har tre tunga år bakom sig men omsättningen har ökat i år. Trots det har antalet anställda minskat med 1 800 personer, eller 0,3 procent, det senaste året.
Inom privat utförd vård och omsorg har antalet anställda blivit 900 fler på ett år. Den minskade sysselsättningen inom tjänstesektorn tidigare under lågkonjunkturen skedde främst genom att företagen minskade antalet nyanställningar. Antalet personer som arbetat mindre sex månader på sitt nuvarande jobb minskade tydligt. Nu ökar antalet personer med korta anställningstider igen och antalet personer med längre anställningstider.20
3.2 Fler tjänsteföretag vill anställa
Det senaste året har tjänsteföretagens anställningsplaner blivit mer positiva även om ökningen sker från en låg nivå.21 Nio procent fler tjänsteföretag planerar att öka sin personalstyrka än företag som planerar att minska den.
Diagram 10: Tjänsteföretagens anställningsplaner tre månader framåt, jan 2022 till nov 2025
Nettotal säsongrensat

Anm: Nettotal är andelen företag som planerar öka sin personal¬styrka minus andelen som planerar att minska den.
Anställningsplanerna skiljer sig kraftigt mellan tjänstesektorns branscher. Mest positiva är datakonsulter följt av tekniska konsulter som både blivit mer positiva det senaste kvartalet. Anställningsplanerna bland arkitekter har dock blivit mindre positiva trots att efterfrågan på arkitekttjänster är på väg upp. Inom arbetsförmedling och bemanning har anställningsplanerna blivit mer positiva det senaste kvartalet.
Tabell 4: Antalet anställda i olika tjänstebranscher. Förväntningar tre månader framåt, kvartal ett och kvartal två 2025
Nettotal säsongsrensat, procent

Anm: Nettotalet är andelen företag som planerar öka sin personalstyrka minus andelen som planerar att minska den.
År 2023 hade hälften av tjänsteföretagen brist på arbetskraft. Bristen på arbetskraft minskade kraftigt under lågkonjunkturen. Det tredje kvartalet hade 13 procent av tjänsteföretag brist på arbetskraft, samma andel som föregående kvartal. Bristen på arbetskraft är störst bland datakonsulter.
Tabell 5: Andel företag med brist på personal, kvartal två 2025 och kvartal tre 2025
Säsongrensat, procent

Antalet lediga jobb i tjänstesektorn minskade under förra året och minskningen fortsätter trots att arbetsmarknaden förbättras. Det tredje kvartalet var antalet lediga jobb 6 000 färre än för ett år sedan. Inom transport och magasinering samt inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik ökade dock antalet lediga jobb.
Tabell 6: Lediga jobb med omgående tillträde i tjänstesektorn kvartal tre 2024 och kvartal tre 2025
Antal

Anm: Nettotalet är andelen företag som planerar att öka sin personalstyrka minus andelen som planerar att minska den.
Antalet lediga jobb som kunde tillträdas omedelbart minskade förra året och nedgången fortsätter. Det andra kvartalet var antalet lediga jobb i tjänstesektorn 7 900 färre än ett år tidigare. Inom vissa branscher, främst personliga och kulturella tjänster, ökade dock antalet lediga jobb.
Trots att jobben blir fler är arbetslösheten fortsatt hög. I november var 470 000 personer arbetslösa vilket var 52 000 fler än för ett år sedan. Den säsongsrensade arbetslösheten i november var 9,0 procent. Sysselsättningen har ökat det senaste året men antalet personer som söker arbete har ökat ännu mer. I grunden är det positivt att fler personer söker sig ut på arbetsmarknaden.22
Antalet långtidsarbetslösa fortsätter att öka men långsammare än tidigare. I november hade 215 000 personer varit arbetslösa i minst sex månader, vilket var 900 fler än ett år tidigare.23
Diagram 11: Arbetslösheten januari 2022 till november 2025
Procent av arbetskraften (15 – 74 år), säsongsrensat

Varslen om uppsägning blir däremot färre i tjänstesektorn. De senaste tolv månaderna har 38 300 personer varslats om uppsägning, vilket är drygt 14 procent färre än föregående tolv månader. Varslen har minskat mest inom information och kommunikation samt inom uthyrning, fastighetsservice med mera.24
Almegajouren hjälper medlemmar med en rad ärenden inom arbetsgivarfrågor. Under de senaste tre månaderna har 17 procent av samtalen till jouren handlat om uppsägningar, vilket är samma andel och antal som under samma period förra året.25
Priserna på tjänster ökar i långsammare takt än tidigare. Lägre prisökningar på insatsvaror och insatstjänster bidrar till ett minskat kostnadstryck. Tjänsteföretagens försäljningspriser (TPI) – som omfattar både tjänster till företag och konsumenter – var det tredje kvartalet med 1,3 procent högre än ett år tidigare. Föregående kvartal ökade tjänstepriserna med 1,5 procent i årstakt. Almegas prisindikator förutspår att priserna på tjänster kommer öka något långsammare även nästa kvartal.
Diagram 12: Almegas prisindikator för kommande förändring av tjänstepriserna
Kvartal ett 2010 till kvartal fyra 2025

Anm. Blå linje visar årlig förändring av tjänstepriserna
Den lägre prisökningstakten på tjänster beror främst på fallande priser på transporttjänster. Transportpriserna har sjunkit med 0,8 procent det senaste året.
Även priserna på information- och kommunikationstjänster har fallit med 0,7 procent det senaste året. Nedgången beror på fallande priser på telekommunikationer och på förlagstjänster. Däremot har priserna på datakonsulttjänster stigit under året.
Priserna på hotell- och restaurangtjänster fortsatte att stiga snabbt. Det tredje kvartalet var priserna 3,7 procent högre än ett år tidigare.
Priserna på konsulttjänster inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik har ökat med 2,3 procent det senaste året. Priserna ökade mest för tjänster inom juridik och ekonomi och mindre för arkitekttjänster och tekniska konsulter. Att priserna på arkitekttjänster ökar igen kan vara ett tecken på ökad aktivitet inom byggsektorn.
Diagram 13: Tjänstebranschernas bidrag till årsförändringen i tjänsteprisindex
Kvartal ett 2022 till kvartal tre 2025

Trots en svag efterfrågan var priserna inom personaluthyrning och andra stödtjänster till företag 4,0 procent högre än ett år tidigare. Priserna har ökat mest för bevaknings- och säkerhetstjänster och mindre för bemanning och rekrytering.
Tabell 7: Prisökningstakten inom tjänster samt deras bidrag till årsförändringen i tjänsteprisindex (TPI), kvartal tre 2025
Procent

Tjänsteföretagens prisförväntningar är betydligt lägre än tidigare men fortfarande är det fler tjänsteföretag som räknar med att höja priserna i närtid än att sänka dem.
Diagram 14: Prisförväntningarna i tjänstesektorn januari 2021 till november 2025
Nettotal säsongrensat, procent

Anm: Privat tjänstesektor exkl. handel. Nettotal är andelen företag som räknar med att höja försäljningspriserna de närmaste tre månaderna minus andelen som räknar med att sänka dem.
Bland juridiska och ekonomiska konsulter räknar en majoritet av företagen med att höja sina priser framöver. Bland arkitekter räknar fler företag än tidigare med att kunna höja sina priser framöver, däremot har prisförväntningarna fallit märkbart bland tekniska konsulter.
Tabell 8: Tjänsteföretagens prisförväntningar augusti och november 2025
Nettotal säsongsrensat

Anm: Nettotal är andelen företag som planerar att höja sina priser minus andelen som planerar att sänka dem.
Priserna på de tjänster som säljs direkt till konsumenter i Sverige ökar betydligt snabbare än priserna på alla tjänster. I november steg konsumentpriserna på tjänster med 3,3 procent, vilket var 0,3 procentenheter långsammare än i oktober. Ökande boendekostnader är den viktigaste förklaringen till höjda tjänstepriser men en allt större del beror på stigande kostnader för bil och andra transporter.
Tabell 9: Ökning av priserna på tjänster i KPI september till november 2025, årstakt
Procent

Källa: Almega, SCB
Anm: Bland övriga tjänster ingår; begravning, hemförsäkring, bank, utbildning, reparation och hushållstjänster.
De sammanvägda prisökningarna på både varor och tjänster är lägre. Räknar man bort effekten av sänkta räntor (KPIF) var inflationstakten 2,3 procent i november. Den höga prisökningstakten beror främst på höjda priser på livsmedel det senaste året. Räntesänkningarna det senaste året innebär dock att inflationen enligt KPI i november stannade på 0,3 procent i årstakt.26
Almegas tjänsteindikator har tagits fram av Almega från och med år 2001 för att ge en indikation om vart konjunkturen i den privata tjänstesektorn är på väg på kort sikt.27 Indikatorn ger information för att tidigt kunna förutspå vändpunkter i konjunkturen, inom både tjänstesektorn och Sveriges ekonomi, eftersom den privata tjänstesektorn svarar för 52 procent av Sveriges BNP.
Almegas tjänsteindikator täcker in cirka 90 procent av den privata tjänstesektorns förädlingsvärde och drygt 80 procent av dess sysselsättning.28 Indikatorn bygger på en skattning av sambandet mellan tjänsteföretagens svar i Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer och utfallet för produktionstillväxten i den privata tjänstesektorn enligt SCB:s tjänsteproduktionsindex. Skattningen utgår från sambandet mellan bland annat företagens förväntningar om det kommande kvartalets efterfråge- och produktionsutveckling och den faktiska utvecklingen av tjänsteproduktionen per kvartal enligt Statistiska Centralbyråns (SCB) tjänsteproduktionsindex.
Tjänsteindikatorn är beräknad i indexform där värdet 100 anger genomsnittet för den period som den bygger på (skattningen är gjord på data från och med år 2005). Indexvärden över 100 anger en högre tillväxt än det historiska genomsnittet och index under 100 på det motsatta. Indikatorn anger också om tillväxten kan förväntas öka, vara oförändrad eller minska under det närmaste kvartalet. Indikatorn är ledande och ligger två till tre månader före publiceringen av det faktiska utfallet från SCB.
Almegas arbetsmarknadsindikator bygger på ett skattat samband mellan svar från tjänsteföretagen i Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer och den privata tjänstesektorns sysselsättningsförändring enligt SCB:s statistik över anställningar. Arbetsmarknadsindikatorn bygger dessutom på uppgifter om rekryteringsgraden i tjänstesektorn, som hämtas från SCB och uppdateras kvartalsvis. Indexvärdet 100 anger det historiska genomsnittet för indikatorn baserat på det skattade sambandet från och med år 2005.
Prisindikatorn bygger på ett skattat samband mellan svar från tjänsteföretagen i Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer och förändringen av försäljningspriserna i den privata tjänstesektorns enligt SCB:s tjänsteprisindex. Värdet 100 anger den genomsnittliga prisökningstakten sedan 2006.
- SCB, nationalräkenskaper. BNP ökade tredje kvartalet 2025
- I år har kronan ökat med sju procent i värde mot KIX-index – ett vägt genomsnitt av valutorna hos Sveriges viktigaste handelspartners. Det tredje kvartalet var varuexporten 1,1 procent lägre i löpande priser än ett år tidigare.Tjänstehandel i miljoner kronor, export och import efter tjänsteslag. Kvartal 1982K1 – 2025K2. PxWeb
- Utrikeshandel med tjänster. Tjänstehandel i miljoner kronor, export och import efter tjänsteslag. Kvartal 1982K1 – 2025K3. PxWeb
- Enligt Byggföretagen väntas bostadsbyggandet öka med en procent i år och ytterligare fem procent 2026. Lokalbyggandet väntas däremot minska något 2026. Byggkonjunkturen2_2025.pdf
- Inköpschefsindex privata tjänstesektorn. PMI – Inköpschefsindex – konjunkturmätare
- SCB, utrikeshandel med tjänster. https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__HA__HA0202/HA0202TjanstHKvN/
- SCB, Exportprisindex. Informations- och kommunikationstjänster. Exportprisindex (EXPI), 2020=100 efter produktgrupp SPIN 2015 och kvartal. PxWeb
- SCB, utrikeshandel med tjänster. https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__HA__HA0202/HA0202TjanstHKvN/ Exportpriserna på tjänster inom juridik, ekonomi, vetenskap, teknik med mera ökade med 2,0 procent i årstakt det tredje kvartalet. SCB, exportprisindex tjänster. Exportprisindex (EXPI), 2020=100 efter produktgrupp SPIN 2015 och kvartal. PxWeb
- Almega Kompetensföretagen, kvartalsrapport Q3 2025. Q3_2025_slutgiltig.pdf Priserna inom uthyrning och stödtjänster har ökat med 4,0 procent det senaste året (se tabell 7) .
- SCB, tjänsteproduktionsindex.
- Konjunkturinstitutet. Hushållsindikatorer – månad efter Indikator, Grupp och Period. Statistikdatabasen
- ISCB, hushållens konsumtionsutgifter efter ändamål. https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__NR__NR0103__NR0103A/NR0103ENS2010T02KvN/
- SCB, tjänsteproduktionsindex.
- Antalet nyregistrerade bilar ökade med drygt tre procent under samma period. SCB, tjänsteproduktionsindex samt Mobility Sweden, Tidsserier nyregistreringsstatistik Mobility Sweden.
- Inom kultur, nöje och fritid ingår bland annat museer, teatrar, sportanläggningar och gym. I annan service ingår bland annat reparationer, tvätterier och frisörer.
- SCB, Tjänsteproduktionsindex.
- SCB, Tjänsteproduktionsindex.
- SCB, Nationalräkenskaper.
- Tillväxtanalys. Konkurser och anställda berörda av konkurs 1996- efter år, län, bransch och variabel. PxWeb (tillvaxtanalys.se)
- Det tredje kvartalet var antalet anställda i den privata tjänstesektorn som arbetat högst sex månader på sitt nuvarande jobb 4 400 fler än ett år tidigare. Antalet personer som varit anställda längre än sex månader var 8 000 fler.
- Konjunkturinstitutets månadsbarometrar. Statistikdatabasen – välj tabell (konj.se)
- SCB, AKU. Fler sysselsatta men fortsatt högre nivå på arbetslösheten Av de arbetslösa var dock 151 000 heltidsstuderande som sökte arbete.
- Arbetsförmedlingens, månadsstatistik. Månadsstatistik (arbetsformedlingen.se)
- Arbetsförmedlingen, varselstatistik Statistik – Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se)
- Almegajouren statistik, november 2025.
- Inflationstakten enligt KPI var 0,3 procent i november 2025
- Almegas tjänsteindikator togs fram 2001 av Owe Danemar, Almegas dåvarande chefekonom.
- De tjänstebranscher som saknas i KI-barometern är utbildning, hälso- och sjukvård, kultur, nöje och fritid samt samhälleliga och hushållsnära tjänster inom näringslivet.