Hoppa till innehåll

Därför behöver arbetsgivar­avgifterna sänkas

Sänkta arbetsgivaravgifter kan minska arbetslösheten och främja företagande och nya jobb i tjänstesektorn.

Arbetsgivaravgiften infördes 1960 för att finansiera individuella sociala förmåner för anställda. Idag är arbetsgivaravgiften nästan tio gånger högre än när den infördes och kopplingen mellan avgiften och sociala förmåner är allt svagare. Närmare 40 procent av avgiften är en ren skatt på arbete.

Arbetsgivaravgiften utgör en fjärdedel av företagens kostnad för att anställa. De svenska arbetsgivaravgifterna är bland de högsta i EU. Detta påverkar skapandet av nya jobb, svenska företags möjligheter att konkurrera internationellt och möjligheten för personer som står utanför arbetsmarknaden att få jobb.

Mindre än tre veckor före valet ordnade  Almega tillsammans med TechSverige, Svenskt Näringsliv, Företagarna, Visita och Svensk Handel ett seminarium om behovet av sänkta arbetsgivaravgifter. På seminariet deltog representanter från olika delar av näringslivet och från politiken.

Medverkande:

Svenskt Näringsliv – Sven Olov-Daunfeldt, chefsekonom
Företagarna – Patrick Krassén, skattepolitisk expert
Visita – Thomas Jakobsson, chefsekonom
Svensk Handel – Henrik Ekelund Näringspolitisk expert
TechSverige – Christina Ramm-Ericson, näringspolitisk chef
Almega – Patrick Joyce, chefsekonom

Riksdagsledamot (S), Åsa Westlund, ordförande riksdagens finansutskott
Riksdagsledamot (M), Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson
Riksdagsledamot ( C), Martin Ådahl, ekonomiskpolitisk talesperson

Almega, Fredrik Östbom, chef för näringspolitik och opinionsbildning, hälsade välkommen

Moderator: Helena Blomquist, journalist

Se inspelningen från seminariet här: