Arbetstillstånd på tio dagar – så funkar det

Nu erbjuder vi på Almega våra medlems­företag ett snabbare och enklare ansökningsförfarande för arbetstillstånd, för personer som kommer från länder utanför EU/EES och Schweiz. En komplett förstagångsansökan prövas inom tio arbetsdagar, vilket ska jämföras med en tillståndsansökan genom Migrationsverket, som kan ta upp till sju månader. Så här funkar ansökningsprocessen:

  1. Skicka in ansökan om medlemskap

Fyll i formuläret om medlemskap i Almega (länk), så får vi de uppgifter vi behöver för att ta reda på vad som gäller för dig och ditt företag. Vi kontaktar sedan dig så snart som möjligt.

  1. Vi återkopplar till dig och hjälper dig att färdigställa ansökan om medlemskap

Ibland behöver vi träffas för att gå igenom medlemskapets förmåner och skyldigheter, samt kollektiv­avtalets innebörd lite närmare. Du kan behöva komplettera din ansökan med handlingar som till exempel tillstånd från myndigheter, registreringsbevis, underlag från Skatteverket och liknande. Om detta behövs i ditt fall så informerar vi dig om det redan när vi kontaktar dig via telefon.

  1. Anmäl ditt företag som under­företag i Almega

När ditt företag blivit godkänt som medlems­företag i Almega får du tillgång till Arbetsgivarguiden – verktyget där du bland annat hittar en smidig och enkel steg för steg-guide som visar hur du ska gå tillväga för att anmäla dig som under­företag.

  1. Skicka in din arbetstillståndsansökan till Almega

När ditt företag blivit godkänt som under­företag, följer du ovan nämnda steg-för-steg-guide och skickar du in din arbetstillståndsansökan. En komplett förstagångsansökan genom oss prövas inom tio arbetsdagar och en förlängningsansökan inom tjugo arbetsdagar.