Hoppa till innehåll

Dags att stoppa Arbetsmiljöverkets företagsfientliga kampanjer

Arbetsmiljö är en av Almegas allra viktigaste frågor. En stor del av vår verksamhet handlar om att hjälpa våra medlemsföretag att förbättra arbetsmiljön för sina medarbetare. Men att deras kampanjer gång på gång attackerar företagens seriositet och avsikter underminerar det viktiga arbete de borde bedriva. Dessa märkliga företagsfientliga kampanjer skadar Arbetsmiljöverkets förtroende, skriver Anna-Karin Hatt och Andreas Åström i Aftonbladet idag.

Nyligen kunde flera medier rapportera om att Arbetsmiljöverket publicerat en skrift där arbetsgivare framställs som oseriösa och farliga. Tyvärr är det inte första gången det sker. De senaste åren har de tagit fram flera kampanjer som attackerar företagen och driver linjen att de inte tar tillräckligt ansvar för sina anställda. Detta hör inte till Arbetsmiljöverkets uppdrag och kan givetvis inte fortsätta. När kritik väcktes mot skriften drog Arbetsmiljöverket tillbaka den.

En liknande incident inträffade förra året, när de släppte mobilspelet ”The Boss”. Spelet, som kostade närmare 3 miljoner att utveckla, hade syftet att sätta stopp för osund konkurrens från oseriösa företag. I stället blev det ett anmärkningsvärt sätt att beskriva hur arbetsgivare frestas till att kompromissa med anställdas säkerhet och arbetsmiljö.

Arbetsmiljöverket har som myndighet regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö och arbetstider följs av företag och organisationer.

Det är inte en opinionsbildande organisation med syfte att svartmåla Sveriges jobbskapare. Att resurserna går till dyra och misslyckade kampanjer innebär också att mindre pengar kan läggas på preventiva åtgärder för en stärkt arbetsmiljö.

Såväl LO som TCO och Saco har kritiserat Arbetsmiljöverkets kampanjer och instämmer i att pengarna borde läggas på att utveckla verksamhet som faktiskt gör skillnad.

Arbetsmiljöverket måste återgå till sina kärnuppgifter och sluta slösa tid, kompetens och skattepengar på att propagera mot företag. Genom att istället återgå till sina kärnuppgifter kan vi tillsammans skapa en bättre arbetsmiljö för säkrare och bättre arbetsplatser.