Remissvar: SIS/TK 618 ”Säkra affärer – Krav på leverantör och leverantörskedja
Almega avstyrker förslaget om att standardisera vilka krav en leverantör ska leva upp till för att kunna betraktas som ett säkert leverantörsval inom offentlig upphandling.
Motivering:
Almega ser positivt på att säkra bra och seriösa affärer. Vi anser dock att föreslagen standard inte är rätt väg att gå.
Krav på att företagen ska vara anslutna till SIS-standarden riskerar att bli kostnadsdrivande för leverantörerna och svårhanterat inte minst för många (i sig seriösa) SME. Det riskerar att onödigt försvåra dessa företags möjligheter att delta – och därmed även konkurrensen i inköpen.
Det kan även starkt ifrågasättas om krav på sådan standard är proportionerlig givet sitt syfte. Alla de krav som ställs i standarden kan inte automatiskt anses vara rimliga i alla typer av upphandlingar. Standarden innebär sannolikt att det kommer att ställas onödigt långtgående krav i enskilda upphandlingar, som ju kan avse många olika typer av uppdrag. I offentlig upphandling är det endast tillåtet att ställa krav som är nödvändiga och lämpliga i ljuset av syftet med upphandlingen. Utöver detta kan det skapa hinder för leverantörer från andra länder/handeln över gränserna. Dessa aspekter är grundläggande principer i den offentliga upphandlingen.
Därtill behöver upphandlingsreglernas bestämmelser rörande uteslutning av leverantörer beaktas.
Mot denna bakgrund måste starkt ifrågasättas upplägget att använda föreslagen standard vid offentlig upphandling. I ljuset av dessa stora tveksamheter kan man även ifrågasätta om det finns förutsättningar för standarden att komma till praktisk användning i offentlig upphandling.
Kontaktperson

Ulrica Dyrke
Jurist och Näringspolitisk expert
Stockholm
+46 8 762 69 64 +46 70 364 79 56 E-post
Läs mer