Hoppa till innehåll
Sök

Assistansporten – med individens inflytande och goda arbetsvillkor i centrum

Assistansporten grundades 2013 i Haninge utanför Stockholm av två kvinnor som ville skapa en trygg och positiv upplevelse för varje individ. Vi har intervjuat Martina Kern, grundare och operativ chef, som berättar om visionen bakom verksamheten, tillväxtresan och behovet av en arbetsgivarorganisation.

Hej Martina, berätta om ert företag.

– Assistansporten grundades 2013 och erbjuder både personlig assistans och hemtjänst. Jag och min kollega Susanne hade arbetat tillsammans i flera år och bestämde oss för att starta ett företag där individens inflytande och kontinuitet stod i fokus. Vid den tiden rapporterades det mycket negativt om hemtjänsten i media, bland annat om personer som mötte 25–30 olika vårdare under en vecka. Vi undrade: måste det verkligen vara så? Eftersom jag var van vid schemaläggning kunde jag inte förstå varför man inte skulle kunna skapa mer kontinuitet. Vi ville bygga ett företag där kundens önskemål styr och där vi kan erbjuda trygghet och stabilitet i omsorgen. Samtidigt ville vi skapa en arbetsplats där personalen har bra arbetsvillkor och trivs.

Det lyckades vi med, och eftersom jag är ganska driven kände jag snart att vi behövde växa. Sedan dess har vi expanderat organiskt och har idag 230 anställda och har verksamhet i sex kommuner. Vi har inte gjort några förvärv, utan alla våra kunder har själva valt oss.

Hur såg behoven ut när ni tecknade medlemskap hos Vårdföretagarna?

– Behovet växte i takt med att antalet anställda ökade. För oss var det självklart att vi ville ha kollektivavtal, det ger trygghet både för våra medarbetare och för oss som arbetsgivare. Vi gick först med i en annan arbetsgivarorganisation, men i takt med att vi växte blev frågorna mer komplexa och vi upplevde inte att vi fick den hjälp vi behövde.

Vi såg att alla större aktörer var medlemmar i Vårdföretagarna och insåg att det var där vi hörde hemma. Då började processen med att byta arbetsgivarorganisation.

Hur ser ni på ert medlemskap idag?

– Vi är mycket nöjda. Vi får all arbetsrättslig rådgivning vi behöver och medlemskapet i Svenskt Näringsliv, med alla dess nätverk, är också en stor fördel. Men utöver det finns ett starkt engagemang i politiska frågor och påverkansarbete, både nationellt och i dialogen med vår kommun. Vårdföretagarna har aldrig sagt nej till att hjälpa till, och med deras stöd har vi fått igenom betydelsefulla förändringar. Det blir en helt annan tyngd när Vårdföretagarna skickar ett mejl än när vi som enskilt företag gör det.

En fråga som är särskilt akut för oss är att ersättningsnivåerna inte följt löneutvecklingen under flera år. Ersättningen ökar med 1,5–2 % per år, medan lönerna måste höjas med över 3 %. Det urholkar de privata aktörerna, som till slut riskerar att inte kunna finnas kvar. Det är en fråga som Vårdföretagarna driver, och jag hoppas att ännu fler röster höjs kring detta framöver.