Hoppa till innehåll
Sök
Ulrica Dyrke, Almega

Konkurrensverket-förslag om onormalt låga anbudspriser

Konkurrensverket har presenterat resultatet av sitt regeringsuppdrag att lämna förslag som gör det lättare för upphandlande organisationer att förkasta onormalt låga anbud som inte är seriöst menade.

Förslagen i korthet: 

  • I de direktivstyrda bestämmelserna om onormalt låga anbud i LOU och LUF ska det införas en hjälpregel som innebär att anbud som ligger mer än 30 procent under genomsnittspriset i upphandlingen alltid ska granskas. 
  • Reglerna ska också göras tydligare i fråga om vem som ansvarar för vad när ett anbuds trovärdighet ska bevisas. 
  • I de direktivstyrda bestämmelserna om onormalt låga anbud i LOU och LUF ska det förtydligas att anbud ska förkastas om leverantören inte lämnat en tillfredsställande förklaring. Särskild hänsyn ska därvid tas till om leverantören har visat att anbudet är trovärdigt och seriöst menat.
  • Det ska införas en skyldighet att förkasta onormalt låga anbud vid upphandlingar som inte är direktivstyrda, dvs. upphandlingar enligt 19 kap. LOU och LUF samt 15 kap. LUFS. Detta föreslås även gälla vid upphandlingar över tröskelvärdena enligt LUFS.  
  • Det ska införas regler som innebär att endast den förklaring av ett onormalt lågt anbud som leverantören har lämnat den upphandlande organisationen inom det kontradiktoriska förfarandet (dvs. när anbudet granskas inom ramen för upphandlingen) får beaktas vid en överprövning, om det inte finns särskilda skäl. 
  • Upphandlingsmyndigheten ska ges i uppdrag att ta fram ett praktiskt stöd som rör onormalt låga anbud.

De föreslagna ändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.

Ulrica Dyrke, jurist och upphandlingsexpert på Almega, kommenterar:

– Konkurrensverkets förslag syftar till att skapa ökad skärpa och tydlighet så långt det är möjligt och det är välkommet. En generell utmaning är att detta i praktiken handlar om bedömningar i enskilda fall, så det återstår att se vilka faktiska effekter som kan åstadkommas. Men förslaget att begränsa möjligheten att lämna nya förklaringar vid överprövning skulle ju kunna vara en konkret åtgärd för förändring. Nu är det Regeringskansliet som har bollen i fråga om den vidare hanteringen av förslagen.

LÄS MER: