Tranpenad – bemanningsföretaget med stark kultur och långsiktiga samarbeten
Med rötterna i Göteborg har Tranpenad utvecklats till ett företag med cirka 2 000 konsulter. Här berättar HR-chefen Camilla Thulin om en företagskultur som präglas av närhet och ansvar, och hur de genom Almega får både rådgivning och omvärldsbevakning i en regelintensiv bransch.
– Tranpenad är ett privatägt företag som startade i Göteborg 1999 och sedan dess har vi haft en stabil och hållbar tillväxt. Genom åren har vi skapat långsiktiga partnerskap med några av Sveriges största företag, och idag består vår verksamhet av omkring 2 000 konsulter.
Vi har en stark företagskultur som sitter i väggarna, där vi kombinerar närhet och engagemang med ett tydligt ansvarstagande. Hos oss är relationerna i fokus, och vi tror att det är just den personliga närvaron som gör skillnad. Det går alltid att lyfta luren och ringa direkt till vår vd, mig eller någon annan i vår ledning, och våra konsultchefer är ofta ute hos våra kunder. Vi har många konsulter som har varit med oss väldigt länge nu, och därmed också såklart blivit väldigt duktiga.
För oss på Tranpenad handlar det om att ta ansvar och verkligen vara en bra arbetsgivare. Vi vill känna oss trygga med att allt fungerar som det ska, både för våra medarbetare och för våra kunder. Våra kvalitetsstämplar – kollektivavtal, auktorisation, ISO-certifieringar och etiska riktlinjer – är ett sätt att visa det. Vi tror, precis som Almega, att ansvar och kvalitet går hand i hand med att driva ett lönsamt företag.
– Bemanningsbranschen utmärker sig eftersom den omfattar många anställda och därmed också en mängd regler kring bemanning och anställningsformer. För att säkerställa att alla personalärenden sköts korrekt har vi regelbunden kontakt med Almegas arbetsrättsliga rådgivning, vilket ger oss en trygghet i att alltid ha en personlig kontakt att vända oss till och stöd i relation till facken.
Samtidigt krävs det ständig omvärldsbevakning. Jag går ofta in på Arbetsgivarguiden för att följa nyheter, aktuella domar och uppdateringar kring kollektivavtalen under pågående avtalsförhandlingar. Det är en trygg och tillförlitlig källa där jag håller mig ajour med utvecklingen i branschen. För vår del har exempelvis uthyrningslagen varit särskilt aktuell.
Men även nätverken är väldigt uppskattade. Jag är med i ett nätverk med HR-chefer som träffas några gånger per år. Vi har alltid många gemensamma frågor att diskutera, och många som är specifika för vår bransch vilket gör kontakten särskilt värdefull.
Utan medlemskapet i Almegaförbundet Kompetensföretagen hade vi inte haft samma möjlighet att utvecklas som arbetsgivare. Det är en viktig pusselbit i att vi kan erbjuda trygghet, kvalitet och hållbarhet – för både medarbetare och kunder.