Hoppa till innehåll
Sök

Almega Tjänsteföretagen har tecknat nytt kollektivavtal med Unionen för Call/contactcenter- och marknadsundersökningsföretag. Det nya avtalet sträcker sig över 24 månader med ett avtalsvärde på 6,4 procent. Kostnaden fördelas med löneökningar på 5,5 procent, en arbetstidsförkortning på 0,5 procent och avsättning till flexpension på 0,4 procent.

– Vi har tillsammans med Unionen haft tuffa, men konstruktiva förhandlingar och mot bakgrund av de svåra frågor som varit på förhandlingsbordet är vi nöjda med resultatet. Tjänstesektorn fortsätter att leverera kollektivavtal som gör att företagen kan utvecklas efter sina förutsättningar, säger Margaretha Sandberg, Almega Tjänsteföretagens förhandlingsledare på avtalsområdet.  

Avtalet omfattar ca 8 000 tjänstemän i ett 80-tal företag. 

Attraktiva och branschanpassade villkor är avgörande för tjänstesektorns framgång och Almega strävar alltid efter att skapa de bästa förutsättningarna för både arbetsgivare och medarbetare. Under avtalsrörelsen 2025 tecknar Almega sammanlagt 125 avtal, flest av alla arbetsgivarorganisationer.