Så får AI tjänstesektorn att lyfta
Generativ AI förändrar vårt arbetsliv. I tjänstesektorn kan AI bidra med ökad produktivitet, nya innovationer och fler jobb. Det visar en ny rapport där Almega har kartlagt AI:s påverkan på arbetsmarknaden. ”AI kan stärka svensk konkurrenskraft och skapa framtidens jobb,” säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega.
AI kan bli lika banbrytande som elektriciteten och har samma potential att förändra samhället som internet. Och enligt de mest positiva prognoserna kommer AI öka produktiviteten med upp till två procent per år.
– Det är i den privata tjänstesektorn som AI har störst potential i form av ökad produktivitet, innovationer och nya jobb. Redan idag använder 40 procent av företagen inom informations- och kommunikationsbranschen AI-teknik, säger Patrick Joyce.
Generativ AI kan automatisera rutinuppgifter eller vara ett stöd vid mer komplexa arbetsuppgifter. Studier visar att 60–70 procent av jobben i Sverige är exponerade för AI, dock väntas endast en liten del av arbetsuppgifterna att ersättas helt. I de flesta fall kommer AI att komplettera och förstärka den mänskliga arbetskraften vilket också kommer öppna upp för helt nya typer av jobb.
– Bland Almegas medlemsföretag finns många exempel på hur AI effektiviserar arbetet och förbättrar tjänsterna, säger Patrick Joyce.
Intervjuer med sex tjänsteföretag visar att företagen i dag främst har AI som hjälp för administration och rutinuppgifter. Språkmodeller, som ChatGPT, används för att sammanställa data, gå igenom stora mängder text, göra presentationer, skriva anbud och dokumentera möten. AI-verktyg kan dock även användas i kärnverksamheten. Arkitektföretag använder AI för att generera bilder av planerade byggnader och för att modifiera olika designer.
– Implementeringen av AI sker främst inom högteknologiska branscher men AI kan frigöra tid och resurser i flera verksamheter. Ta vården som ett exempel, genom att ta hjälp av AI med administrativa arbetsuppgifter får vårdpersonalen mer tid för patienterna – ett område där AI inte kan ersätta människan, säger Patrick Joyce.
Hur väl implementeringen av AI faller ut hänger också på den mänskliga kompetensen. Fortfarande är krav på AI-färdigheter ovanliga krav vid nyanställningar, även om många företag ser ett växande behov.
– För att svenska tjänsteföretag ska kunna nyttja AI fullt ut måste den mänskliga kompetensen hålla jämna steg med tekniken. Idag är det dessvärre billigare att investera i maskiner än i människor och vi vill därför att ett skatteavdrag införs för företag som i utbildar sina anställda, säger Patrick Joyce.
…för att skapa rätt förutsättningar för en arbetsmarknad där vi med hjälp av AI stärker svensk konkurrenskraft.
1. Säkra kompetensen.
Det är alltjämt mer fördelaktigt att investera i maskiner än i människor. Utöka därför rätten till skatteavdrag för utbildningskostnader och säkerställ att utbildning i AI och digital teknik inkluderas i högskoleprogram.
2. Sänk arbetsgivaravgifterna
En gradvis sänkning av arbetsgivaravgiften med tre procentenheter kan stimulera företag att kombinera AI-teknik med mänsklig arbetskraft. Lägre arbetsgivaravgifter skapar incitament att anställa personal och samtidigt investera i ny teknologi.
3. Förenkla kompetensomställningen
Rikta omställningsstödet mot utbildningar som är relevanta i en AI-driven ekonomi. Detta innefattar stöd för omskolning av anställda vars arbetsuppgifter riskerar att automatiseras.
4. Reformera skattesystemet
Inför en neutral beskattning av investeringar i immateriella tillgångar, som AI-modeller och mjukvara. Detta är särskilt viktigt för att stödja företag verksamma inom innovation och utveckling.
5. Underlätta finansieringen
Förbättra möjligheterna för små och medelstora företag att söka finansiering för AI-implementering genom riktade låneprogram och offentliga bidrag.