Hoppa till innehåll
Bild från AI-seminarium januari 2025 hos Almega
Civilminister Erik Slottner gästade släppet av Almegas rapport "Generativ AI i tjänstesektorn". Här tillsammans med Patrick Joyce, chefekonom på Almega och Ann Öberg, vd på Almega.

Kompetens­utvecklingsbehovet i fokus under seminarium om AI

Medlemsföretag är nyfikna på och ser stora möjligheter med AI. Men det finns samtidigt ett stort behov av kompetensutveckling. Det blev tydligt när Almega samlade näringsliv, forskning och politik för ett angeläget AI-seminarium.

AI:s påverkan på arbetsmarknaden är något vi alla behöver förhålla oss till – både möjligheterna och utmaningarna. Men hur kommer AI att påverka tjänstesektorn? Det var temat när Almega presenterade rapporten ”Generativ AI i tjänstesektorn. Vad händer med jobben?”, i Näringslivets hus i Stockholm den 17 januari.

– Det är väldigt efterlängtat med ett sådant här seminarium. I debatten pratas det mycket om industrin och AI, men det är inte där jobben finns. Tjänstesektorn, som i dag sysselsätter 80 procent av alla yrkesverksamma i Sverige, är den sektor som är mest exponerad för AI, inledde Ann Öberg, vd på Almega.

Almegas chefekonom Patrick Joyce bjöd på inblick i rapporten:  hur AI kan påverka produktivitet, jobb och löner i tjänstesektorn. För att tjänsteföretag ska kunna dra största möjliga nytta av generativ AI behöver AI-kompetensen öka bland medarbetarna.

Från rapportens förslag på lösningar presenterade han bland annat en utökad rätt för skatteavdrag för utbildningskostnader – för att göra det lika fördelaktigt att investera i människor som i maskiner.

Medarbetare är nyfikna på AI

På plats från Almegas medlemsföretag var Aleris, Bonnier News och arkitektföretaget Tengbom – som berättade om hur de arbetar med AI samt sina satsningar som exempelvis minskat personalens administrativa börda och frigjort tid för mer kvalificerade uppgifter. De vittnade om nyfikenhet och förväntningar på AI.

– Det finns en enorm nyfikenhet kring hur man kan använda det här hos oss, och synen har förändrats mycket på de här två åren vi har arbetat med AI. Det absolut viktigaste för oss är säkerheten. Man kan inte jobba med AI om man inte har koll på sin data, sa Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på Bonnier News.

Företagsrepresentanterna var inte oroliga för att behöva säga upp medarbetare, utan eniga om att AI och människor är duktiga på olika saker och behöver arbeta tillsammans. Men att det för att lyckas med detta krävs kompetensutveckling.

Mänskligt fokus kräver samarbete

Almegas vd Ann Öberg lyfte vikten av att politiken krokar arm med arbetsmarknadens parter.

– När man lyssnar på forskare och Almegas medlemsföretag, tycker jag att det är slående att människan är i fokus i den här teknikomställningen. Teknik och människa behöver jobba tillsammans, och det behövs nu ett samarbete mellan regeringen och arbetsmarknadens parter för att få in det mänskliga perspektivet.

Civilminister Erik Slottner var på plats och bekräftade behovet av kompetensutveckling. Det är mycket som sker men mer som behöver göras, och AI-kommissionens Färdplan för Sverige kommer att betas av steg för steg.
– Sverige ska vara en spjutspets inom den här spjutspetskompetensen, sa han.

Läs AI-rapporten

I Almegas rapport ”Generativ AI i tjänstesektorn. Vad händer med jobben?” undersöker vi generativ AI:s påverkan på den svenska arbetsmarknaden. Rapporten innehåller en sammanställning av aktuell forskning inom området samt intervjuer med medlemsföretag som redan implementerar generativ AI. Dessutom har vi utarbetat politiska förslag till beslutsfattare för att skapa förutsättningar som möjliggör att tjänsteföretag kan dra största möjliga nytta av generativ AI.