Hoppa till innehåll

I går varslade Transportarbetarförbundet om konflikt på bevaknings- och säkerhetsavtalet. Beklagligt och oansvarigt, enligt Almega Säkerhetsföretagen. ”Transport vill ha mer än alla andra. Nu ser vi fram emot att återuppta dialogen under medling”, säger Richard Orgård, förbundsdirektör på Almega Säkerhetsföretagen.

Medlingsinstitutet har i dag utsett medlare i konflikten mellan Transportarbetarförbundet och Almega Säkerhetsföretagen. Dessa blir Unionens tidigare ordförande Cecilia Fahlberg Pihlgren och Jan Sjölin, tidigare avtalsombudsman i Kommunal.

– Med hjälp av dessa två oerhört rutinerade medlare ser fram emot att återuppta dialogen med Transport, Jag är övertygad att vi kommer nå ett avtal med hållbara villkor för båda parter. Detta borde även ligga i fackets intresse, säger Richard Orgård.

Gårdagens varsel om konflikt från Transport är uppbyggt i steg. Inledningsvis, den 28 juni, träder en rad blockader i kraft, sedermera drabbas flygplatserna Bromma, Landvetter samt Arlanda och slutligen även Ringhals kärnkraftverk.

– Hur man löser det där, det är inte riktigt vårt problem. … Vi tar bort väktarna i alla fall, sa Transports förbundsordförande Tommy Wreeth till SVT, apropå att de hotar lämna kärnkraftverket utan skyddsvakter.

– I viljan att få mer än alla andra på svensk arbetsmarknad hotar Transport inte bara människors semestrar. Deras strejkplaner hotar även samhällsviktig elproduktion. Att de dessutom tar skalskyddet på ett kärnkraftverk med en klackspark är ju helt huvudlöst, säger Richard Orgård.

Nu har medlarna till klockan 00.00 den 28 juni på sig att få parterna att enas.

– Vi är beredda att ta vårt ansvar. Vi är öppna för en rad möjliga lösningar, så länge de ryms inom ramen för märket. Nu är det dags för Transport att ta sitt ansvar och inse det orimliga i att de ska få mer än alla andra på arbetsmarknaden, säger Richard Orgård.