Hoppa till innehåll
Sök

Almegas tjänsteindikator för tredje kvartalet 2025

Nu lyfter tjänstesektorn.

Ladda ner rapporten

Rapporten finns i sin helhet på denna sida men kan också hämtas som pdf-fil.

Nu lyfter tjänstesektorn

Almegas tjänsteindikator är en kvartalsbaserad konjunkturindikator som belyser utvecklingen i den privata tjänstesektorn. Den ligger två månader före SCB:s publicering av den faktiska tjänsteproduktionen och är en aktuell spegel av konjunkturläget i den privata tjänstesektorn som svarar för 52 procent av Sveriges BNP och 48 procent av sysselsättningen. Almega har publicerat tjänsteindikatorn varje kvartal sedan 2001.

Denna upplaga av tjänsteindikatorn har arbetats fram på Almega av Patrick Joyce och Staffan Johansson. Insamlingen av data avslutades den 25 september 2025.

För ytterligare upplysningar om det ekonomiska läget i den privata tjänstesektorn kontakta:

Patrick Joyce

Chefsekonom

Stockholm

+46 8 762 6967 +46 76 018 70 34 E-post

Läs mer

Staffan Johansson

Statistikexpert

Stockholm

+46 8 762 70 44 +46 70 799 12 26 E-post

Läs mer

1. Sammanfattning

Tjänstesektorn lyfter

Tillväxten har till slut kommit i gång inom tjänstesektorn. Det andra kvar­talet var tjänste­produktionen 2,2 procent högre än ett år tidigare. Almegas tjänsteindikator förutspår att produk­tionen i tjänstesektorn kommer att fortsätta att öka det tredje kvartalet.

Uppgången sker både inom tjänstebranscher som säljer till hushåll och till företags­tjänster. Företagstjänsterna får draghjälp av en stigande industriproduktion och en stark tjänsteexport även om exporten inte växer lika snabbt som tidigare.

Tillväxten inom informations- och kommunikationssektorn håller i sig. Det andra kvartalet var produktionen 4,8 procent högre än för ett år sedan. Tillväxten har varit starkast inom telekommunikationer och svagare bland datakonsulter.

Produktionen av företagstjänster inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik har minskat flera kvartal men nu börjar utvecklingen vända. Det andra kvartalet var produktionen 0,5 procent högre än för ett år sedan.

Produktionen inom personaluthyrning och andra stödtjänster till före­tag föll med 2,6 procent i årstakt det andra kvartalet vilket var en betydligt mindre nedgång än tidigare. Detta beror främst på att läget är på väg att stabiliseras för bemannings­branschen efter en kraftig nedgång förra året.  Stabiliseringen för bemannings­branschen är en viktig indikation på att läget är på väg att förbättras på hela arbetsmarknaden.

Under sommaren har antalet konkurser minskat kraftigt inom samtliga tjänstebranscher vilket också är ett tecken på att en återhämtning är på väg.

Vändning på väg för jobben

Jobben i den privata tjänstesektorn blir fortfarande färre men nedgången planar ut. Antalet anställda i den privata tjänstesektorn, minus finanssektorn, har minskat med 2 600 personer, eller 0,2 procent, på ett år vilket är mindre än tidigare kvartal. Almegas arbets­marknads­indikator förutspår att antalet jobb i tjänste­sektorn kommer att börja öka redan nästa kvartal.

I vissa tjänstebranscher fortsätter jobben att bli färre. Flest jobb har försvunnit inom personaluthyrning och rekrytering där antalet anställda har minskat med 7 700 personer på ett år. Nedgången är trots allt mindre än tidigare kvartal.

Inom information och kommunikation har antalet anställda minskat med 1 400 personer det senaste året trots god tillväxt i branschen. Det är osäkert om det är en kvardröjande effekt av lågkonjunkturen eller beror på andra faktorer. Information och kommunikation är den sektor där införandet av AI-teknik kommit längst.

I andra tjänstebranscher har redan antalet jobb börjat öka. Bland konsulttjänster inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik med mera har antalet anställda ökat med 1 900 personer det senaste året.

Flest jobb har skapats inom hotell och restaurang där antalet anställda har ökat med 3 600 personer på ett år.

Stabil prisutveckling på tjänster

Tjänsteföretagens försäljningspriser för både inhemsk konsumtion och export ökade det andra kvartalet med 1,5 procent i årstakt. Almegas prisindikator förutspår att tjänsteföretagens försäljningspriser kommer att öka i samma takt även nästa kvartal. De tjänster som enbart säljs till konsumenter i Sverige ökar dock med 3,0 procent i årstakt vilket är högre än den allmänna inflationen. 

Svensk ekonomi börjar få upp styrfarten igen. Det andra kvartalet ökade BNP med 0,9 procent i årstakt och med 0,5 procent jämfört med kvartalet innan. Uppgången drivs främst av ökade investeringar i företagen och av en stigande hushållskonsumtion. Även exporten fortsätter att utvecklas starkt, särskilt på tjänster.1

Tillväxten har kommit i gång inom tjänstesektorn. Det andra kvar­talet var tjänste­produktionen 2,2 procent högre än ett år tidigare. Almegas tjänsteindikator förutspår att produk­tionen i tjänstesektorn kommer att öka även det tredje kvartalet.

Diagram 1: Almegas tjänsteindikator för kommande produktionstillväxt i privat tjänstesektor

Kvartal ett 2010 till kvartal tre 2025


Källa: Almega, Konjunktur­institutet, SCB, Macro­bond.
Anm: Orange linje visar indikator för kommande produktionstillväxt. Blå linje visar årlig produktionstillväxt i privat tjänstesektor.

Företagstjänsterna får draghjälp av en stigande industriproduktion och en stark tjänsteexport även om exporten inte växer lika snabbt som tidigare.2

Industriproduktionen har stigit det senaste året men en fortsatt svag utveckling i Europa och tullar mot export till USA kan dämpa varuexporten och påverka efter­frågan på vissa företagstjänster. Bostadsbyggandet har börjat öka och sjunkande räntor och ökad köpkraft bland hushållen kan ge mer fart till bostadsbyggandet framöver vilket är viktigt för arkitekter och andra tekniska företagstjänster.

Diagram 2: Produktion inom tjänstesektor och industri, januari 2022 till juli 2025

Trend index, jan 2022=100

Tjänsteföretagens förväntningar på framtiden är försiktigt positiva. Inköps­chefs­index (PMI) för tjänster ligger i tillväxtzonen – över 50 – men bara nätt och jämnt.3

Diagram 3: Inköpschefsindex för privata tjänster och industri, jan 2022 till aug 2025

Säsongsrensat

Källa: Swedbank och Silf

Efterfrågan på företagstjänster har dämpats av den svaga konjunk­turen och minskad efterfrågan från både industrin och byggsektorn men läget blir bättre.

Diagram 4: Produktionen inom information och kommunikation, kvartal ett 2022 till kvartal två 2025

Förändring årstakt, fasta priser och kalenderkorrigerat, procent

Källa: SCB, tjänsteproduktionsindex.

Informations- och kommunikationssektorn har vuxit stadigt sedan början av 2024 och tillväxten håller i sig. Det andra kvartalet var produktionen 4,8 procent högre än för ett år sedan. Tillväxten har varit starkas inom telekommunikationer och svagare bland datakonsulter och informationstjänstföretag under det senaste året. Datakonsulterna är åter mycket optimistiska om framtiden. I augusti räknade 52 procent av datakonsulterna med ökad efterfrågan i närtid (se tabell 1).

Exporten av telekommunikationer och datatjänster fortsätter att öka men långsammare än förut. Exporten har ökat med 4,4 procent i löpande priser det senaste året samtidigt som exportpriserna på dessa tjänster har fallit.4

Den svaga konjunkturen och låg efterfrågan från industri och bygg har hållit nere efterfrågan på företagstjänster inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik. Nu börjar dock läget förbättras. Det andra kvartalet var produktionen inom sektorn 0,5 procent högre än för ett år sedan, delvis på grund av draghjälp från en ökande industriproduktion. Exporten av affärstjänster fortsätter att öka men något mindre än tidigare. Det andra kvartalet var exporten av affärs­tjänster 6,3 procent högre, i löpande priser, än ett år tidigare.5

Förväntningarna på framtiden är stabila. Tekniska konsulter är fortfarande mycket optimistiska om den närmaste framtiden medan arkitekterna är mer dämpade (se tabell 1).

Diagram 5: Produktion bland konsulter inom juridik, ekonomi, teknik med mera, kvartal ett 2022 till kvartal två 2025

Förändring årstakt, fasta priser och kalenderkorrigerat, procent

Källa: SCB, tjänsteproduktionsindex.

Produktionen inom personaluthyrning, fastighetsservice, städning och andra stödtjänster till före­tag föll med 2,6 procent i årstakt det andra kvartalet vilket var en betydligt mindre nedgång än tidigare.

Sektorn har tyngts av en mycket svag utveckling inom personaluthyrning men läget håller på att stabiliseras i branschen. Enligt siffror från Kompetensföretagen – där de största bemannings­företagen ingår – var omsättningen det andra kvartalet 4,5 procent lägre än ett år tidigare vilket var en betydligt mindre nedgång än första kvartalet då omsättningen föll med 10,3 procent i årstakt.

Diagram 6: Produktion inom uthyrning och andra stödtjänster till företag, kvartal ett 2022 till kvartal två 2025

Förändring årstakt, fasta priser och kalenderkorrigerat, procent

Källa: SCB, tjänsteproduktionsindex.

Förbättringen är tydlig inom branschens två största yrkesområden industri samt lager och logistik som står för över hälften av inhyrningen av personal. Uthyrningen till industrin minskade med 21,9 procent i årstakt det första kvartalet. Det andra kvartalet var nedgången 7,2 procent i årstakt. Uthyrningen till lager och logistik, föll med 6,9 procent i årstakt det första kvartalet. Det andra kvartalet stannade nedgången vid 0,6 procent i årstakt.6

Bemanningsföretagen är betydligt mer optimistiska om framtiden än tidigare. Stabiliseringen för bemanningsbranschen är en viktig indikation på att läget är på väg att bli bättre på resten av arbetsmarknaden.

Inom partihandeln, som säljer till företag, har produktionen fallit tre år i rad men en vändning har skett. Det andra kvartalet var produktionen 5,1 procent högre än ett år tidigare. Nedgången för transportföretagen börjar också dämpas. Det andra kvartalet föll produktionen med 0,9 procent i årstakt vilket var betydligt mindre än tidigare.7

Tabell 1: Efterfrågan i tjänstebranscher som främst säljer till företag. Förväntningar tre månader framåt, maj och augusti 2025

Nettotal, säsongsrensat

Källa: Konjunkturinstitutet
Anm: Nettotal är andelen företag som rapporterar att efterfrågan ökar minus andelen som rapporterar att den minskar. Övriga företagstjänster (SNI 82) omfattar kontorstjänster, callcenter samt arrangörer av kongresser och mässor.

Hushållens realinkomster har stigit två år i rad även om man ännu inte fått tillbaka hela den köpkraft man förlorade under åren med hög inflation. Hushållens förtroende för ekonomin har ökat efter sommaren även om det fortfarande är lägre än normalt.8 Hushållens konsumtion börjar öka och det andra kvartalet var den 1,5 procent högre än ett år tidigare.9

Den ökande konsumtionen ger draghjälp till detaljhandeln vars omsättning ökat tre kvartal i rad. Det andra kvartalet var omsättningen inom detaljhandeln 2,6 procent högre än för ett år sedan.10 Företagen inom detaljhandeln är fortsatt optimistiska och förväntar sig att försälj­ningen kommer att fortsätta att öka framöver. Även motor­handeln utvecklas mycket bra och det andra kvartalet var omsättningen 10,6 procent högre än ett år tidigare vilket beror på antalet nyregistrerade bilar fortsätter att öka.11

Hotell- och restaurangbranschen har haft en svag utveckling de senaste två åren beroende på låg hushållskonsumtion, ökade kostnader och höjda försäljnings­priser. Det andra kvartalet syntes dock en vändning och produktionen steg med 1,2 procent i årstakt. Hotell och restauranger räknar med stigande omsättning framöver.

Tabell 2: Efterfrågan i tjänstebranscher som främst säljer till hushåll. Förväntningar tre månader framåt, maj och augusti 2025

Nettotal, säsongsrensat

Källa: Konjunkturinstitutet.
Anm: Fastighetsförvaltning (SNI 68.2) och researrangörer (SNI 79) säljer tjänster både till hushåll och företag.

Även personliga tjänster och kultur och nöjen har utvecklats svagt en längre tid men även här vände utvecklingen under våren.12 Det andra kvartalet var produktionen 1,0 procent högre än ett år tidigare.

Privat produktion av offentligt finansierade välfärdstjänster utvecklas för närvarande åt olika håll. Inom privat utförd utbildning steg produktionen det andra kvartalet med 1,4 procent i årstakt efter en tydlig nedgång förra året.13

Produktionen av privat utförd sjukvård och omsorg utvecklades starkt förra året efter en svag period dessförinnan. Nu mattas dock tillväxten av. Det andra kvartalet var produktionen 0,3 procent högre i fasta priser än ett år tidigare. Produktionen minskade inom hälso- och sjukvård men steg inom vård och omsorg, främst av äldre.14

Diagram 7: Produktionen inom privat utförd sjukvård och omsorg, kvartal ett 2022 till kvartal två 2025

Förändring årstakt, fasta priser kalenderkorrigerat, procent

Källa: SCB, tjänste­produktions­index.

Antalet konkurser i tjänstesektorn har fallit i år. Under årets första åtta månader gick 4 784 tjänsteföretag i konkurs. Det var 2,9 procent färre än samma period förra året. De senaste tre månaderna har antalet konkurser minskat kraftig inom alla tjänstebranscher.15

Diagram 8: Konkurser i tjänstebranscher, januari 2022 till augusti 2025

Källa: UC via Macrobond.

Antalet jobb i den privata tjänstesektorn minskar fortfarande men nedgången planar ut. Det andra kvartalet var antalet anställda i den privata tjänste­sektorn 1 400 – eller 0,1 procent – färre än ett år tidigare. Om man räknar bort finanssektorn har antalet anställda i tjänstesektorn minskat med 2 600 personer – eller 0,2 procent – på ett år. Det mesta tyder på att arbets­marknaden är på väg att vända. Almegas arbets­marknads­indikator förutspår att jobben i tjänstesektorn kommer att bli fler redan nästa kvartal.

Diagram 9: Almegas indikator för sysselsättningstillväxten i privat tjänstesektor

Kvartal ett 2010 till kvartal tre 2025

Källa: Almega, SCB, Macrobond.

I vissa tjänstebranscher har jobben redan börjat bli fler medan nedgången fortsätter i andra branscher.

Flest jobb har försvunnit inom personaluthyrning och rekrytering. På ett år har antalet anställda minskat med 7 700 personer, eller drygt sex procent. Nedgången är mindre än tidigare kvartal och beror främst på den svaga konjunk­turen.

Inom handeln har antalet anställda minskat med 2 600 personer det senaste året vilket inte är förvånande eftersom handeln har tre svåra år bakom sig. Omsättningen inom handeln har dock börjat öka igen och det är sannolikt att även jobben kommer att bli fler kommande kvartal.

Inom information och kommunikation har antalet anställda minskat med 1 400 personer, eller 0,6 procent, det senaste året trots att branschen har haft en god tillväxt det senaste året. Bland datakonsulter och programmerare har antalet anställda blivit 700 färre.

På två år har antalet anställda inom information och kommunikation minskat med närmare 7 000 personer eller tre procent. Det är osäkert om detta är kvardröjande effekt av lågkonjunkturen eller om det beror på andra faktorer. Information och kommunikation är den sektor där införandet av AI-teknik kommit längst. Två av tre företag använde någon form av AI-teknik 2024.16

Tabell 3: Anställda inom den privata tjänstesektorn kvartal två 2025 jämfört med kvartal två 2024

Förändring i antal och procent

Källa: SCB, Anställningar, Antal pågående anställningar efter näringsgren.

Inom hotell och restaurang var antalet jobb det andra kvartalet 3 600 fler än samma kvartal förra året. Jobben inom branschen blir fler för det andra kvartalet i rad.

Bland konsulttjänster inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik med mera har antalet anställda ökat med 1 900 personer det senaste året trots en svag tillväxt. Bland tekniska konsulter och arkitekter har antalet jobb inte ökat.

Inom bevakning och säkerhet fortsätter jobben att bli fler. På ett år har jobben blivit 1 100, eller 3,7 procent, fler. Inom privat utförd vård och omsorg har antalet anställda blivit 900, eller 0,4 procent, fler på ett år.

Den minskade sysselsättningen i tjänstesektorn drabbade tidigare under lågkonjunk­turen personer med kortare anställ­ningar men det senaste kvartalet har utvecklingen förändrats. Nu ökar antalet kortare anställningar medan antalet längre anställningar minskar. Detta beror sannolikt på att företagen har börjat anställa igen vilket först syns på de korta anställningarna.

Diagram 10: : Förändring av korta och längre anställningar i tjänstesektorn

Kvartal två 2025 jämfört med samma kvartal 2024

Källa: SCB, Anställningar.

Tjänsteföretagens anställningsplaner är fortsatt svagt positiva. En mindre del av företagen att räkna med att nyanställa inom det närmaste kvartalet.17

Mest positiva till att nyanställa är datakonsulter följt av arkitekter som efter lång tid av låg efterfrågan verkar ha hamnat i ett bättre läge. Bland tekniska konsulter samt juridiska och ekonomiska konsulter har anställningsplanerna dämpats rejält det senaste kvartalet.

Diagram 11: Tjänsteföretagens anställningsplaner tre månader framåt, januari 2022 till augusti 2025

Nettotal säsongrensat, procent

Källa: Konjukturinstitutet, Macrobond.
Anm: Nettotal är andelen företag som planerar öka sin personal­styrka minus andelen som planerar att minska den.

Anställningsplanerna skiljer sig kraftigt åt mellan tjänstesektorns branscher. Mest positiva är datakonsulter och tekniska konsulter. Bland juridiska och ekonomiska konsulter och konsulter inom företagsledning har förväntningarna på nyanställningar dämpats märkbart det senaste kvartalet.

Tabell 4: Antalet anställda i olika tjänstebranscher. Förväntningar tre månader framåt, kvartal ett och kvartal två 2025

Nettotal säsongsrensat, procent

Källa: Konjunkturinstitutet
Anm: Nettotalet är andelen företag som planerar att öka sin personalstyrka minus andelen som planerar att minska den.

3.3 Låg brist på arbetskraft

Den svaga konjunkturen har minskat bristen på arbetskraft i tjänstesektorn. Under år 2023 hade mer än hälften av tjänste­företagen svårt att hitta personal. Det andra kvartalet i år hade andelen sjunkit till 13 procent. Bristen på arbetskraft är störst bland researrangörer och datakonsulter.

Tabell 5: Andel företag med brist på personal, kvartal ett 2025 och kvartal två 2025

Säsongsrensat, procent

Källa: Konjunkturinstitutet.

Antalet lediga jobb som kunde tillträdas omedelbart minskade förra året och nedgången fortsätter. Det andra kvartalet var antalet lediga jobb i tjänstesektorn 7 900 färre än ett år tidigare. Inom vissa branscher, främst personliga och kulturella tjänster, ökade dock antalet lediga jobb.

Tabell 6: Lediga jobb med omgående tillträde i tjänstesektorn, kvartal två 2024 och 2025

Antal

Källa: SCB.
Anm: Denna tabell mäter nu årsvisa förändringar i stället för tidigare kvartalsvisa då nya data har möjliggjort denna förändring

Arbetslösheten har slutat att öka men är fortfarande hög. I augusti var 486 000 personer arbetslösa vilket var 0,4 procent fler än för ett år sedan. Den säsongs­rensade arbetslösheten var 8,7 procent. Syssel­sätt­ningen har ökat något det senaste året men antalet personer som söker arbete har ökat ännu mer.18

Andelen långtidsarbetslösa ökar också. I augusti hade 230 000 personer varit arbets­lösa i minst sex månader, vilket var 11 000 fler än ett år tidigare.19

De senaste tolv månaderna har 40 900 personer varslats om uppsägning i den privata tjänstesektorn, vilket är drygt fyra procent färre än föregående tolv månader. Varslen har minskat mest inom information och kommunikation och inom handeln. Varslen har dock blivit fler inom utbildning, vård och omsorg och inom transport och magasinering under perioden augusti 2024 – juli 2025 jämfört med samma period ett år tidigare.20

Almegajouren hjälper medlemmar med en rad ärenden inom arbetsgivarfrågor. Under den senaste tre månaderna har 13 procent av samtalen till jouren handlat om uppsäg­ningar, samma andel och antal som under samma period förra året.21

Diagram 12: Arbetslösheten januari 2022 till augusti 2025

Procent av arbetskraften (15 – 74 år), säsongsrensat

Källa: SCB, AKU och Macrobond.

Tjänsteföretagens försäljningspriser (TPI) – som omfattar både tjänster till företag och konsumenter – ökade det andra kvartalet med 1,5 procent i årstakt, vilket var något mindre än föregående kvartal. Tjänsteföretagens pris­förvänt­ningar har dock stabiliserats under året och Almegas prisindikator förutspår att försäljningspriserna kommer att öka i oförändrad takt nästa kvartal.

Diagram 13: Almegas prisindikator för kommande förändring av tjänstepriserna

Kvartal ett 2010 till kvartal tre 2025

Källa:  Almega, Konjunktur­­insti­tutet och SCB
Anm.  Blå linje visar årlig förändring av tjänstepriserna

Priserna på transporttjänster, som föll tidigare under året, vände upp det andra kvartalet och ökade med 0,5 procent i årstakt. Priserna på hotell- och restaurang­tjänster fortsatte att stiga i snabb takt. Det andra kvartalet var priserna 3,7 procent högre än ett år tidigare.

Trots ökad efterfrågan faller priserna på informations- och kommunikations­tjänster. Det andra kvartalet var priserna 0,7 procent lägre än ett år tidigare.  Bilden är splittrad. Priserna har fallit markant för telekommunikations­tjänster men stigit för datakonsulttjänster det senaste året.

Diagram 14: Tjänstebranschernas bidrag till årsförändringen i tjänsteprisindex
 

Kvartal ett 2022 till kvartal två 2025

Källa: SCB.

Priserna på konsulttjänster inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik har ökat med 2,2 procent det senaste året. Priserna ökade mest för tjänster inom juridik och ekonomi och minst för arkitekter och reklam och marknadsföring. Trots en svag efterfrågan har priserna inom personaluthyrning och andra stödtjänster till företag ökat med 3,7 procent det senaste året. Priserna har ökat mest för bevaknings- och säkerhetstjänster.

Tabell 7: Prisökningstakten inom tjänster samt deras bidrag till årsförändringen i tjänsteprisindex (TPI), kvartal två 2025

Procent

Källa: Almega, SCB.

Tjänsteföretagens prisförväntningar föll kraftigt fram under förra året men har stabiliserat sig i år. 

Diagram 15: Prisförväntningarna i tjänstesektorn januari 2021 till augusti 2025

Nettotal säsongrensat, procent

Källa: Konjunkturinstitutet
Anm: Privat tjänstesektor exkl. handel. Nettotal är andelen företag som räknar med att höja försäljningspriserna de närmaste tre månaderna minus andelen som räknar med att sänka dem.

Flest företag som räknar med att höja sina priser finns bland tekniska konsulter och datakonsulter. Prisförväntningarna är fortfarande lägst bland arkitekter.

Tabell 8: Tjänsteföretagens prisförväntningar maj och augusti 2025

Nettotal säsongsrensat

Källa: Konjunkturinstitutet.
Anm: Nettotal är andelen företag som planerar att höja sina priser minus andelen som planerar att sänka dem.

Prisökningarna på de tjänster som säljs direkt till konsumenter i Sverige har stabiliserat sig runt tre procent. I augusti steg konsumentpriserna på tjänster med 3,0 procent vilket var 0,1 procent högre än i juli. Ökande boendekostnader förklarar en tredjedel av prisökningarna på tjänster.

Tabell 9: Ökning av priserna på tjänster i KPI juni till augusti 2025, årstakt

Procent


Källa: Almega, SCB
Anm: Bland övriga tjänster ingår; begravning, hemförsäkring, bank, utbildning, reparation och hushållstjänster.

Den allmänna inflationen har börjat stiga något.  I augusti ökade konsumentpriserna på både varor och tjänster med 1,1 procent i årstakt jämfört med 0,8 procent i juli. Ökningen berodde på höjda priser på el, livsmedel och höjda hyror. Inflations­takten exklusive räntor (KPIF) var 3,2 procent i augusti vilket var tydligt högre än Riksbankens inflationsmål.22

5. Om tjänsteindikatorn

Almegas tjänsteindikator har tagits fram av Almega från och med år 2001 för att ge en indikation om vart konjunkturen i den privata tjänstesektorn är på väg på kort sikt.23 Indikatorn ger information för att tidigt kunna förutspå vändpunkter i konjunkturen, inom både tjänstesektorn och Sveriges ekonomi, eftersom den privata tjänstesektorn svarar för 52 procent av Sveriges BNP.

Almegas tjänsteindikator täcker in cirka 90 procent av den privata tjänste­sektorns föräd­lings­värde och drygt 80 procent av dess sysselsättning.24 Indikatorn bygger på en skattning av sambandet mellan tjänsteföretagens svar i Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer och utfallet för produk­tionstillväxten i den privata tjänste­sektorn enligt SCB:s tjänste­produk­tions­­index. Skattningen utgår från sambandet mellan bland annat företagens förväntningar om det kommande kvartalets efterfråge- och produktions­utveckling och den faktiska utvecklingen av tjänste­produktionen per kvartal enligt Statistiska Centralbyråns (SCB) tjänsteproduktions­index.

Tjänsteindikatorn är beräknad i indexform där värdet 100 anger genomsnittet för den period som den bygger på (skattningen är gjord på data från och med år 2005). Indexvärden över 100 anger en högre tillväxt än det historiska genomsnittet och index under 100 på det motsatta. Indikatorn anger också om tillväxten kan förväntas öka, vara oförändrad eller minska under det närmaste kvartalet. Indikatorn är ledande och ligger två till tre månader före publiceringen av det faktiska utfallet från SCB.

Almegas arbetsmarknadsindikator bygger på ett skattat samband mellan svar från tjänste­företagen i Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer och den privata tjänstesektorns sysselsättningsförändring enligt SCB:s statistik över anställningar. Arbetsmark­nads­indikatorn bygger dessutom på uppgifter om rekryteringsgraden i tjänstesektorn, som hämtas från SCB och uppdateras kvartalsvis. Indexvärdet 100 anger det historiska genom­snittet för indikatorn baserat på det skattade sambandet från och med år 2005.

Prisindikatorn bygger på ett skattat samband mellan svar från tjänste­före­tagen i Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer och förändringen av försäljnings­priserna i den privata tjänstesektorns enligt SCB:s tjänste­pris­index. Värdet 100 anger den genomsnittliga prisökningstakten sedan 2006.

Fotnoter

  1. SCB, nationalräkenskaper. BNP ökade andra kvartalet 2025
  2. Det andra kvartalet ökade tjänsteexporten med 2,6 procent i årstakt jämfört med 6,4 procent i årstakt kvartalet innan. Utrikeshandel med tjänster. Tjänstehandel i miljoner kronor, export och import efter tjänsteslag. Kvartal 1982K1 – 2025K2. PxWeb
  3. Inköpschefsindex privata tjänstesektorn och industrin. PMI – Inköpschefsindex – konjunkturmätare
  4. Exportpriserna på informations- och kommunikationstjänster har fallit med 4,9 procent under det senaste året delvis på grund av förstärkningen av kronan.  SCB, utrikeshandel med tjänster. https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__HA__HA0202/HA0202TjanstHKvN/ SCB, Exportprisindex. Informations- och kommunikationstjänster. Exportprisindex (EXPI), 2020=100 efter produktgrupp SPIN 2015 och kvartal. PxWeb
  5. SCB, utrikeshandel med tjänster. https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__HA__HA0202/HA0202TjanstHKvN/ Exportpriserna på tjänster inom juridik, ekonomi, vetenskap, teknik med mera ökade med 0,7 procent i årstakt det andra kvartalet. SCB, exportprisindex tjänster. Exportprisindex (EXPI), 2020=100 efter produktgrupp SPIN 2015 och kvartal. PxWeb
  6. Almega Kompetensföretagen, kvartalsrapport. Q2_2025.pdf
  7. SCB, tjänsteproduktionsindex.
  8. Konjunkturinstitutet. Hushållsindikatorer – månad efter Indikator, Grupp och Period. Statistikdatabasen
  9. SCB, hushållens konsumtionsutgifter efter ändamål. https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__NR__NR0103__NR0103A/NR0103ENS2010T02KvN/
  10. SCB, tjänsteproduktionsindex.
  11. SCB, tjänsteproduktionsindex samt Mobility Sweden, Tidsserier nyregistreringsstatistik Mobility Sweden.
  12. Inom kultur, nöje och fritid ingår bland annat museer, teatrar, sport­anläggningar och gym. I annan service ingår bland annat reparationer, tvätterier och frisörer. 
  13. SCB, Nationalräkenskaper.
  14. SCB, Nationalräkenskaper. 
  15. Tillväxtanalys. Konkurser och anställda berörda av konkurs 1996- efter år, län, bransch och variabel. PxWeb (tillvaxtanalys.se)
  16. Eurostat (2025).
  17. Konjunkturinstitutets månadsbarometrar. Statistikdatabasen – välj tabell (konj.se)
  18. SCB, AKU. Fortsatt svag arbetsmarknad
  19. Arbetsförmedlingens, månadsstatistik. Månadsstatistik (arbetsformedlingen.se)
  20. Arbetsförmedlingen, varselstatistik Statistik – Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se)
  21. Almegajouren statistik, september 2025.
  22.  Inflationstakten enligt KPI var 1,1 procent i augusti 2025
  23. Almegas tjänsteindikator togs fram 2001 av Owe Danemar, Almegas dåvarande chefekonom.
  24. De tjänstebranscher som saknas i KI-barometern är utbildning, hälso- och sjukvård, kultur, nöje och fritid samt samhälleliga och hushållsnära tjänster inom näringslivet.