Tre stockholmsföretag har chansen att bli svensk mästare i lönesättning

Ett av de tre Stockholmsföretagen Forex Bank, ÅF och Ving kan bli svensk mästare i lönesättning. Almega anordnar för första gången SM i lönesättning, och juryn har valt ut fem företag som anses särskilt framgångsrika när det gäller individuell lönesättning till final. Forex Bank, ÅF och Ving tillhör de företag som nu gått vidare.

I början av hösten 2011 gick startskottet för Almegas tävling SM i lönesättning.

-          Det finns många företag i landet som arbetar systematiskt med företagsnära lönebildning som ett verktyg för att styra och utveckla både verksamhet och medarbetare. Dessa vill vi lyfta framgenom att anordna SM i lönesättning, säger Jonas Milton vd för Almega, tillika medlem i juryn för SM i lönesättning.

Alla företag, organisationer och offentliga verksamheter med kollektivavtal har kunnat delta. Nu har juryn enats om fem företag bland de nominerade som gått vidare till final.

Juryn har valt ut finalistföretagen utifrån ett antal kriterier. ÅF, Forex Bank och Ving har alla tre visat att de arbetar strategiskt med lönesättning, det vill säga som ett styrmedel för att utveckla medarbetarena och organisationen. De har dessutom en genomtänkt årlig process för medarbetarsamtal, lönerevision och uppföljning. Processen är dessutom känd och accepterad av medarbetare, lönesättande chefer och fack.

Förutom Forex, Ving och ÅF i Stockholm har även TM-konsult i Lycksele och Support Syd i Helsingborg valts ut av juryn.

Juryn består av Jonas Milton, vd Almega, Bijan Fahimi, ledamot av Almegas styrelse samt grundare och huvudägare av Veritas PR & Communications, Eva Fernvall, tidigare ordförande för Vårdförbundet och Teresia Stråberg, Institutet för Personal- & Företagsutveckling som disputerat med en avhandling om hur anställda ser på individuell lönesättning.

Inom kort kommer juryn att utse en av finalisterna till svensk mästare i lönesättning.

Läs mer på www.smilonesattning.se

Gunnar Järsjö