TM-Konsult kan bli svensk mästare i lönesättning

TM-konsult AB i Lycksele kan bli svensk mästare i lönesättning. Almega anordnar för första gången SM i lönesättning, och juryn har nu utsett fem företag som anses särskilt framgångsrika när det gäller individuell lönesättning. TM-Konsult, som nominerades i höstas, har nu gått vidare till final.

I början av hösten 2011 gick startskottet för Almegas tävling SM i lönesättning.

- Det finns många företag i landet som arbetar systematiskt med individuell lönesättning som ett verktyg för att styra och utveckla både verksamhet och medarbetare. Dessa vill vi lyfta framgenom att anordna SM i lönesättning, säger Jonas Milton vd för Almega, tillika medlem i juryn för SM i lönesättning.

Alla företag, organisationer och offentliga verksamheter med kollektivavtal har kunnat delta. Nu har juryn enats om fem företag bland de nominerade som gått vidare till final.

En av finalisterna är arkitekt- och teknikkonsultföretaget TM-Konsult. 1966 startades verksamheten av tre kamrater i Lycksele och har nu 75 medarbetare fördelat på kontor i Umeå, Örnsköldsvik, Sollefteå, Kramfors och Härnösand. TM Konsult har arbetat med individuell lönesättning i drygt tio år.

-Det gäller att ha tydliga riktlinjer för den individuella lönesättningen, så att de lönesättande cheferna och medarbetarna känner sig trygga med lönesättningen. Vi på TM-konsult har arbetat mycket med att utveckla lönesättningen under årens lopp, och det känns väldigt roligt att få den här bekräftelsen, säger vice vd Åsa Holmgren på TM-Konsult om nomineringen.

Juryn har uppmärksammat att TM- Konsult AB under mer än tio år har arbetat med att utveckla företagets lönesättningsmodell. Lönesättningen bygger på en tydlig ansvarsfördelning mellan verkställande ledning och chef. Cheferna ansvarar bland annat för att ta fram ett löneförslag för respektive medarbetare. Löneförslaget ska baseras på de mål som satts upp under medarbetarsamtalet och även ett antal kriterier som är gemensamma för hela företaget. Chefen tar fram ett löneförslag som stäms av med verkställande ledning och därefter med det lokala facket.

Förutom TM-Konsult har Forex Bank, Ving Sverige och ÅF i Stockholm samt Support Syd i Helsingborg valts ut som finalister av juryn.

Juryn består av
Jonas Milton, vd Almega, Bijan Fahimi, ledamot av Almegas styrelse samt grundare och huvudägare av Veritas PR & Communications, Eva Fernvall, tidigare ordförande för Vårdförbundet och Teresia Stråberg, Institutet för Personal- & Företagsutveckling som disputerat med en avhandling om hur anställda ser på individuell lönesättning.

Inom kort kommer juryn att utse en av finalisterna till svensk mästare i lönesättning.

Läs mer på www.smilonesattning.se

Gunnar Järsjö