Support Syd kan bli svensk mästare i lönesättning

Support Syd i Helsingborg kan bli svensk mästare i lönesättning. När Almega för första gången anordnar SM i lönesättning har juryn nu utsett fem företag som anses särskilt framgångsrika när det gäller individuell lönesättning. Support Syd, som nominerades i höstas, har nu gått vidare till final.

I början av hösten 2011 gick startskottet för Almegas tävling SM i lönesättning.

- Det finns många företag i landet som arbetar systematiskt med individuell lönesättning som ett verktyg för att styra och utveckla både verksamhet och medarbetare. Dessa vill vi lyfta fram genom att anordna SM i lönesättning, säger Jonas Milton vd för Almega, tillika medlem i juryn för SM i lönesättning.

Alla företag, organisationer och offentliga verksamheter med kollektivavtal har kunnat delta. Nu har juryn enats om fem företag bland de nominerade som gått vidare till final.

En av de fem finalisterna är Helsingborgsföretaget Support Syd, som nu har chansen att utnämnas till svensk mästare i lönesättning. Support Syd är ett serviceföretag som erbjuder tjänster inom bland annat städning, vaktmästeri och gardintvätt. Företaget har vuxit snabbt. De startade sin verksamhet år 2000 och har idag cirka 350 anställda, och har utsetts till Gasellföretag tre gånger. I snart åtta år har företaget arbetat med individuell lönesättning.

-För oss på Support Syd är det viktigt att medarbetarna på företaget upplever att deras arbetsinsats gör skillnad. Med individuell lönesättning har vi sett en ökad motivation bland våra medarbetare. Det är våra medarbetares prestation som är grunden till vår fantastiska tillväxt, säger Peter Rehnström VD på Support Syd.

Juryn vill uppmärksamma Support Syds arbete med att införa lönesättningsarbete inom ett avtalsområde som så gott som undantagslöst karaktäriseras av tarifflöner och generella lönepåslag. I och med införandet av individuell lönesättning har cheferna fått nya roller och arbetsuppgifter. Idag fokuserar cheferna till exempel mer på att besöka olika arbetsplatser för att träffa kunder och medarbetare.

Förutom Support Syd har även Forex Bank, Ving Sverige och ÅF i Stockholm samt TM-Konsult i Lycksele valts ut av juryn.

Juryn består av

Jonas Milton, vd Almega, Bijan Fahimi, ledamot av Almegas styrelse samt grundare och huvudägare av Veritas PR & Communications, Eva Fernvall, tidigare ordförande Vårdförbundet och Teresia Stråberg, Institutet för Personal- & Företagsutveckling som disputerat med en avhandling om hur anställda ser på individuell lönesättning.

Inom kort kommer juryn att utse en av finalisterna till svensk mästare i lönesättning.

Läs mer på www.smilonesattning.se

Gunnar Järsjö