Serviceföretag oskyldigt drabbade av Hotel- och restaurang-konflikten

Fastighetsanställdas Förbund varslar om sympatistrejk på medlemsföretag i Almega Serviceentreprenörerna – mindre än en vecka efter att parterna i god anda slöt nytt kollektivavtal om fredsplikt de närmaste 12 månaderna.

– Detta är ett mycket tydligt exempel på att sympatistrejker måste förbjudas lagstiftningsvägen. Facken klarar inte av att hantera detta på ett ansvarsfullt sätt, säger Almegas VD Jonas Milton.

För att sympatisera med Hotell- och Restauranganställdas Förbund i konflikten med Visita väljer Fastighets att varsla om strejk på två medlemsföretag i Almega som ägnar sig åt rengöring av anläggningar för livsmedelsproduktion – Food Hygiene och Lassila & Tikanoja. De anläggningar som är berörda är Gotlands slakteri och Guldfågel i Mörbylånga.

– På detta sätt drabbas två serviceentreprenörer och deras kunder hårt av en konflikt de inte har med att göra och inte kan påverka, konstaterar Jonas Milton.

Fackförbundet Fastighets ­senaste sympativarsel är bara ett exempel på hur grovt konfliktvapnet missbrukas på svensk arbetsmarknad. Almega efterlyser nu en kraftfull översyn av den lagstiftning som ­gäller strejkrätten.

Jonas Milton
vd, Almega