Seminarium om tjänsteinnovation med fokus på internationellt erfarenhetsutbyte

Service Innovation Sweden, som Almega driver tillsammans med Teknikföretagen, bjuder in till ett seminarium där deltagarna bl a får ta del av erfarenheter från den tyska satsningen Smart Service Welt, brittiska Cambridge Service Alliance vid Cambridge University, samt svenska Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet.

Service Innovation Sweden, som Almega driver tillsammans med Teknikföretagen, bjuder in till ett seminarium där deltagarna bl a får ta del av erfarenheter från den tyska satsningen Smart Service Welt, brittiska Cambridge Service Alliance vid Cambridge University, samt svenska Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet.

Smart Service Welt är en plattform som ska bidra till att Tyskland ligger i framkant i utvecklingen av morgondagens smarta företag. Såväl företag som akademi, institut, offentlig sektor och inte minst politiska aktörer, är delaktiga i samarbetet.

På plats i Stockholm för att berätta om satsningen är Walter Ganz, direktör vid Fraunhofer Institute for Industrial Engineering. Institutet har en ledande roll i processen att utveckla de smarta tjänster och tekniska lösningar som ska stärka konkurrenskraften för den tyska industrin.

På plats finns även professor Andy Neely, grundare av Cambridge Service Alliance vid Cambridge University, som syftar till samverkan mellan näringsliv och akademi. Vid Cambridge Service Alliance möts företag och forskare för att dela erfarenheter och utveckla kunskap, verktyg och modeller för framtidens smarta tjänstelösningar. Professor Neely kommer att berätta om verksamheten i Cambridge samt dela sina erfarenheter från de tjänstefieringsprocesser som sker i många sektorer, inte minst inom traditionell industri.

Medverkar gör dessutom professor Bo Edvardsson, vice rektor vid Karlstads universitet samt forskare vid Centrum för tjänsteforskning (CTF), som varit drivande i att utveckla CTF till att bli världsledande inom tjänsteforskning. Han delar med sig av erfarenheter från svenska tjänsteinnovationssatsningar och belyser vilka styrkeområden som gör att Sverige kan särskilja sig inom tjänsteinnovation i en internationell jämförelse.

Utöver presentationerna av Walter Ganz, Andy Neely och Bo Edvardsson medverkar Rickard Lundmark, Head of Enterprise Services vid Telia samt Sofi Elfwing, Research Manager Service Systems Research, Ericsson Research.

Datum och tid: Onsdag den 10 februari kl. 13.00 – c:a 16.30, med efterföljande mingel.  Plats: 7A Centralen – konferens och event, Vasagatan 7, Stockholm.

För mer information och anmälan: www.serviceinnovation.se