Så skapar vi en effektiv integrationspolitik i Umeå

​Invandringen till Sverige slår rekord. Hur vuxenutbildning, lokal arbetsmarknadspolitik och företagsklimat utformas påverkar integrationen. Välkommen till ett seminarium där arbetsgivare, företag samt politiker resonerar kring konkreta lösningar på Umeås integrationsutmaningar.

Invandringen till Sverige slår rekord. Hur vuxenutbildning, lokal arbetsmarknadspolitik och företagsklimat utformas påverkar integrationen. Välkommen till ett seminarium där arbetsgivare, företag samt politiker resonerar kring konkreta lösningar på Umeås integrationsutmaningar.

Datum: Måndagen den 1 juni

Tid: 12.00-13.00, lättare lunch serveras från kl 11.30
Plats: Almegas lokaler, Brogatan 4 i Umeå

Program:

Li Jansson, arbetsmarknadsekonom på Almega, presenterar rapporten ”11 reformer som fungerar” med förslag som kan höja utlandsföddas sysselsättning med 100 000 personer. Därefter presenterar Ola Brorson, arbetsmarknadspolitisk talesperson på Lernia, och Charlotte Vällfors, chef för SFI på Hermods, erfarenheter från hur företagen höjt resultaten i SFI och vuxenutbildning.

Därefter finns möjlighet till publikfrågor och diskussion.

Moderator: Ola Nordebo, ledarskribent Västerbottens-Kuriren

Anmälan: Jenny Moberg, 090-71 82 77 , jenny.moberg@almega.se