Pressinbjudan: Slutet på den svenska modellen? Arbetsrättsliga krav i upphandling

Almega bjuder in till 60 minuter seminarium om arbetsrättsliga krav i upphandling. Tid och plats: Almega, Sturegatan 11, Stockholm. 19 september 10:00 - 11:00 .
Medverkande:
Anna-Karin Hatt, Almega
Emil Källström, Riksdagsledamot (C)
Samuel Engblom, TCO
Helena Rosén Andersson, Advokatfirman Lindahl
Ellen Hausel-Heldahl, Svenskt Näringsliv
Stefan Holm, Almega

Regeringens förslag om ny upphandlingslag ligger nu på Riksdagens bord. Den innehåller förslag som, om de förverkligas, kan ändra förutsättningarna för den svenska kollektivavtalsmodellen. Enligt förslaget ska upphandlande myndigheter tolka avtal och innehåll om de ställer arbetsrättsliga krav i upphandlingar, något som idag sköts av parterna på arbetsmarknaden.

När EU-direktiven på upphandlingsområdet accepterades av medlemsstaterna för snart tre år sedan godkändes möjligheten att ställa sociala och arbetsrättsliga krav i offentlig upphandling. Men regeringen vill gå betydligt längre än vad EU direktivet kräver.

Frågan är nu vilka effekter detta har på den svenska modellen? Frågan diskuteras på Almegas seminarium på måndag.

Tid och plats
Almega, Sturegatan 11, Stockholm
19 september 10:00 - 11:00

Medverkande

• Anna-Karin Hatt, Almega
  • Emil Källström, Riksdagsledamot (C)
  • Samuel Engblom, TCO
  • Helena Rosén Andersson, Advokatfirman Lindahl
  • Ellen Hausel-Heldahl, Svenskt Näringsliv
  • Stefan Holm, Almega

Moderator: Ulf Lindberg, Almega

Läs mer och anmäl dig här.

Personer med presslegitimation behöver inte föranmäla sig, dock visa upp pressleg vid entrén. För att förhandsboka intervjuer, vänligen kontakta Stefan Holm eller Erik Åslin.