Konflikthotet mot påsktrafiken i Stockholms skärgård avblåst

Det blir ingen lockout eller strejk inom skärgårdstrafiken i Stockholm under påskhelgen. Almega Tjänsteföretagen och Sjöbefälsföreningen är nu överrens om ett ettårsavtal med löneuppräkningar och en arbetsgrupp för införande av individuell lönesättning på området.

Almega Tjänsteföretagen och Sjöbefälsföreningen kom på onsdagseftermiddagen överens om ett nytt kollektivavtal för innerskärgårdstrafiken. Därmed är samtliga stridsåtgärder återtagna och det blir ingen lockout eller strejk inom skärgårdstrafiken i Stockholm under påskhelgen.

Medlarnas slutbud, som parterna accepterade, är ett ettårsavtal med löneuppräkningar och en arbetsgrupp för införande av individuell lönesättning på området.

- Som alltid i kärva förhandlingar är resultatet en kompromiss där båda parter fått flytta sig från sina ursprungliga positioner. Jag tycker dock att vi som parter uppträtt ansvarsfullt och tar ett viktigt steg mot att modernisera avtalet och införa individuell lönesättning, säger Stefan Koskinen, förbundsdirektör vid Almega Tjänsteföretagen.

Almega Tjänsteföretagens varsel innebar att från skärtorsdagen så skulle sjöbefäl anställda på Blidösundsbolaget AB och Strömma Turism & Sjöfart AB lockoutas på sina ordinarie ledighetsdagar. Från annandag påsk skulle konflikten ha utökats till att även ha omfattat Stockholms Sjötrafik AB.

Sjöbefälsföreningen hade svarat med varsla om strejk för de medarbetare som omfattades av Almega Tjänsteföretagens lockoutvarsel.

Det nya avtalet gäller till och med 2013-12-31.

För ytterligare frågor, kontakta Stefan Koskinen, förbundsdirektör Almega Tjänsteföretagen, på telefon 08-762 7045 eller 0739-84 81 45.