Bevara vårdvalet: Ny kampanj med karta över Sveriges alla privata vårdcentraler

​Vårdföretagarna lanserar idag en ny kampanjsida för att värna den nationella vårdvalsreformen som nu är hotad. På kampanjsidan finns en unik karta som visar Sveriges alla privat drivna vårdcentraler. Alla måste kunna se exakt vilka vårdcentraler runt om i Sverige som kan drabbas om de nationella reglerna om vårdval ändras.

- Alla måste kunna se exakt vilka vårdcentraler runt om i Sverige som kan drabbas om de nationella reglerna om vårdval ändras. Det måste bli tydligt både för patienter och politiker vilka följder för valfrihet och mångfald regeringens förslag om vårdvalsstopp kan leda till, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef hos Vårdföretagarna.

På kampanjsidan finns även information om regeringens förslag om att stoppa nationella lagregleringen om vårdval samt en sammanställning av remissvaren. Där finns också hjälp för de som vill höra av sig till sin riksdagspolitiker i denna fråga.

Klicka in på kampanjsidan här: vigorskillnad.se/bevara-vardvalet

Håkan Tenelius
Näringspolitisk chef Vårdföretagarna