A la carte-spa med kunden i fokus

Alexandra Hernadi

En konventionell statisk bransch som behövde vändas upp och ned. Det var utgångspunkten när entreprenörerna Alexander Thorstrand och Tobias Ollén började skissa på ett spa-koncept med lägre priser och fokus på kundens behov. Full beläggning, fast anställda medarbetare med bred kompetens och en ny betalningsmodell skapade förutsättningarna för det ljusa men relativt enkla inredda spa vi sitter i.

Meny_webb.jpg

”Fluffet är borta” berättar ägarna och skrattar, istället för tofflor och morgonrockar är det själva behandlingen som är i fokus. En kille kommer in för en kvarts massage, en mamma med barnvagn får hjälp med barnpassning medan hon får en ansiktsbehandling och runt en espressobardisk sitter både kostymklädda kvinnor och en äldre kvinna som tagit paus i vardagen för manikyr och pedikyr. Spamusiken lyser med sin frånvaro, istället spelas Johnny Cash på låg volym.

– Vi utgick från vad vi själva letade efter, en skön behandling till ett vettigt pris, utan att behöva åka till ett spa långt utanför stan för en heldagsövning som man måste boka flera månader i förväg, säger Alexander Thorstrand.

För en timmes behandling betalar man 500 kronor. Vill man kan man dela upp den i flera olika behandlingar eller kanske bara en kvart. Allt på kundens villkor.

– Vi hittade en bransch som stagnerat, där erbjudandet länge sett likadant ut och varit formulerat på branschens villkor. Vi ville tänka nytt i all led, och paketera konceptet på ett tilltalande och lättillgängligt sett, berättar Tobias Ollén.

De medger att logistiken ibland kan vara svår, men att den underlättas av det faktum att man har fasta medarbetare, ett relativt ovanligt fenomen i spabranschen där många är egenföretagare.

– Precis som i alla ledarskapssammanhang handlar det om att motivera alla att jobba åt samma håll. Det är extra spännande när det är personer som inte är vana vid det. Det verkar ha funnits ett sug efter det i branschen, det märktes inte minst när vi började rekrytera, säger Tobias Ollén.

I nuläget har DaySpa 15 anställda. På sikt hoppas duon kunna öppna fler salonger. Och innovationstakterna sitter i.

– Jobbar man med tjänster måste man hela tiden vara lyhörd för kundernas behov. Det finns liksom inga gränser för hur vi skulle kunna utveckla utbudet. Egentligen är det inte så mycket svårare än att ge folk vad de vill ha. Man måste bara visa vägen, säger Alexander Thorstrand.