Inspiration för mångfald

På Hermods i Norrtälje finns det inga dåliga idéer och i kommunen finns en gymnasie- och vuxenutbildningschef som är lösningsfokuserad och öppen för nya ideer. Den här kombinationen tillsammans med ett brett samarbete har gjort SFI-undervisningen framgångsrik.

Bild på elever på SFI Norrtälje
Elever på SFI Norrtälje

– Vi ser inte hindren och inte svagheterna, bara möjligheterna. Alla får prova sina idéer. En del fungerar, andra inte, berättar Annika Samuelsson som är utbildningschef på Hermods i Norrtälje.  

Och SFI-läraren Kicki Hammarlund uttrycker det på sitt sätt:

– Det är ju dumt att leta efter problem.

Det låter som klyschor men det är så man jobbar på Hermods i Norrtälje. Och denna entreprenörinställning tillsammans med en kommunal skolchef som är lösningsfokuserad och öppen för idéer har visat sig vara en bra kombination.     

– På kommunen har de fattat att det gäller att få saker att hända, man kan inte gå och vänta utan behöver få lösningar snabbt. Alla våra idéer går inte igenom på en gång, men det kanske de gör sedan. Vi har också bra samarbete med andra aktörer, som är flexibla och som vi kan ringa och prata med.

Hermods i Norrtälje ligger i ett industriområde, så där en 20 minuters promenad från busstationen. När vi kommer fram är det fullt i klassrummen av elever som lär sig svenska på olika nivåer. Kicki Hammarlund jobbar med dem som läser svenska på A-nivån och är analfabeter. Alla får låna i-pads av Hermods och där arbetar de med stödord till sina egna bilder av saker som de känner igen och från deras gemensamma studiebesök.  

Kicki Hammarlund, Hermods– Analfabeter har världens minne för när man inte kan läsa och skriva måste man lagra allt man hör och ser, säger Kicki Hammarlund som tidigare var it-pedagog på Väddö grundskola.

Tekniken har gett stora möjligheter i SFI-undervisningen, inte minst underlättas inlärningen för dem som inte kan läsa och skriva. Det är inga problem att lära sig hur paddan fungerar för nästan alla har mobiltelefon. Det är svårare att lära sig datorer.

Lärarna bor i Norrtälje kommun och är engagerade även på sin fritid, bland annat i flyktinghjälpen och på språkcaféer. Det är viktigt att lärarna är engagerade och har individfokus och att undervisningen kretsar kring personen.

Filmen visar hur Kicki undervisar elever på ett praktiskt sätt på Färsna 4H-gård utanför Norrtälje.

– Det är superviktigt att ta tillvara allas erfarenheter. Det handlar mycket om personer, vi jobbar för elevernas bästa och hittar de lösningar som passar bäst för var och en.

När nationaldagen firades i Norrtälje bestämde lärarna att de skulle vara där tillsammans med eleverna. Bland annat uppträdde de som SFI-kören och sjöng SFI-sången. Runt 1 500 personer var i Vikingabyn i Svanberga och firade.

– Alla mina lärare var med på nationaldagen, det var deras eget förslag. Vi har trevligt tillsammans och bygger en trygg grupp. Dessutom får de som bor här se att våra elever är människor som alla andra.

De flesta elever har undervisning tre timmar om dagen och de kan välja om de vill gå morgon, eftermiddag eller kväll. Men det är avhängigt av vad de gör för övrigt, om de har jobb eller praktik. Norrtälje är en turiststad och många av eleverna jobbar mellan maj och september.

I dagsläget är det sju lärare som arbetar hel- eller deltid med undervisningen.   

– Vi tog över verksamheten från kommunen 2011 och rekryterar på tips av de anställda. Verksamheten växer och vi kommer att behöva fler. Det kan vara lite svårt att hitta lärare med SFI-behörighet men vi har löst det för det mesta.

Men lärarna gör mer än att undervisa i SFI-svenska. De hjälper till med besvärliga blanketter från myndigheterna och om eleverna kan behöva hjälp på vårdcentralen. Hermods ses också som en resursbank i Norrtälje, vilket gör att lärarna förmedlar kontakter när företag och organisationer hör av sig för att de behöver tolkar, stödpersoner och andra yrken. 

Norrtälje är en geografiskt stor kommun, det finns många flyktingboenden i närheten och runt 400 ensamkommande barn med drömmar om framtiden. Drömmar som kommer på skam om de inte får bra undervisning snabbt när de kommer hit.

Norrtälje var en av de första kommunerna att hoppa på försöksverksamheten Sprint, en intensivutbildning för asylsökande ungdomar. Kommunen ställer upp med lokaler och läromedel och Hermods med lärare. Tanken med Sprint är att eleverna snabbt ska kunna börja på gymnasiet eller Komvux.

– Intensivutbildning är ett nytt koncept. Vi jobbar ju med utbildning för vuxna men vi hoppade på direkt när vi fick frågan. Det är bra att kommunen ligger i framkant med att testa nya idéer. Vi måste hjälpas åt och vara flexibla för att hitta nya och snabba lösningar, säger utbildningschef Annika Samuelsson. 

Nu pluggar 67 elever mellan 16 och 17 år framför allt svenska, men också samhällskunskap och idrott på heltid. Eftersom en del elever har utbildning och andra är analfabeter går de igenom utbildningen olika snabbt, vissa har klarat av SFI-nivån C på bara tre månader.

Annika Samuelsson tycker att Sprint fungerar bra och ger ungdomarna bättre förutsättningar för att snabbt fortsätta plugga och få arbete när de får uppehållstillstånd. Men hon önskar mer:

– När ungdomarna kommer hit har de drömmar som alla andra ungdomar. Den ena säger: jag ska bli läkare och den andra: jag ska bli fysiker. De skulle behöva en egen skolform, på sitt eget språk plus svenska för att snabbt komma igång med skolarbetet.

Det finns nog ingen ände på vilka sätt man kan komma på för att undervisa i svenska, och på Hermods i Norrtälje kan det vara mycket kort mellan idé och verkställighet.  

– Nu går strömmingen till, sa en lärare i somras och så tog han med sig eleverna ut för att pilka i hamnen. Det lär man sig också svenska på.

/Lotta Oom

Bild på Kicki Hammarlund med elever
Kicki Hammarlund med elever