Första Almedalen efter regeringsskiftet

Almega har vunnit mycket uppmärksamhet genom att ligga steget före och tänka nytt. I årets Almedalen tar man sig an utmaningen att opinionsbilda efter regeringsskiftet.

Seminariedeltagare i Almedalen 2014
Seminariedeltagare i Almedalen 2014

Almega kommer att finnas på samma plats som de senaste tre åren; ett stenkast från Almedalsparken åt ena hållet och ett stenkast från havet åt det andra. Här byggs två rum och kök som fylls med program från både Almega, förbunden och tjänsteföretag.

I år är det tolfte gången som Almega arrangerar en mötesplats i Almedalen. Första gången, 2004, visste inte politiker och media vad Almega var. Det var till och med så att väldigt få överhuvudtaget visste något om tjänstesektorn och tjänsteföretagens villkor. En av de största frågorna för Almegas näringspolitiska chef, Ulf Lindberg, var hur Almega skulle bygga och stärka sitt varumärke för att bli tjänsteföretagens starka röst.

- Det blev naturligt för oss att då satsa på Almedalen där politiker och media samlas, berättar Ulf Lindberg.

Och det blev en rejäl satsning där bilden av Almega som initiativrik och idérik grundlades. Då 2004 hölls totalt 200 seminarier under politikerveckan, Almega stod för 50 av dem.

Almega har genom åren varit först på många bollar: att intervjua partiledarna efter talet, att producera dagstidning hela veckan, att anordna ett presscenter för bloggare, listan kan göras lång.

När Almega arrangerade After Speech, där partiledarna intervjuades efter sitt tal på kvällen ringlade långa köer långt ut på gatan. Eftersom alla inte fick plats satte man upp storbildsskärmar utanför Kårhuset så att fler kunde följa reportrarna Lars Adaktusson och Pelle Wendels kunniga och roliga utfrågningar.

Vi ville leva som ett tjänsteföretag och vara innovativa, och genomslaget blev enormt. Dagens Industri skrev till och om Almedalen som Almegadalen. Vi öppnade en massa dörrar de första åren, det skapade en nyfikenhet på Almega.

Almedalen är en stor satsning och mycket arbete görs innan politikerveckan går av stapeln. De rapporter som tas fram och de seminarier som hålls återkommer man till under en lång tid.

Ett av Almegas kännetecken har också ända från början varit att ha flera olika åsiktsinriktningar på seminarierna och i panelerna

Vi har alltid försökt vara konstruktiva. Det är en speciell och kunnig publik i Almedalen. Att ha både personer som är för och emot i diskussionerna visar att vi förstår att det är en kunnig publik.

Från att ha varit helt okända 2004 är Almega nu ett väldigt starkt varumärke bland politiker och media. Och under de här elva åren har Almega också vuxit kraftigt med såväl många fler medlemsföretag och nya branscher.

- Almedalen har varit en väldigt viktig pusselbit i resan till att bli en organisation som är en stor och stark röst för tjänstesektorn, konstaterar Ulf Lindberg.

/Lotta Oom