Bli en vinnare på upphandlingar

Den offentliga marknaden är enorm. Men företagen tycker att det är krångligt och färre deltar för varje år. Almega har startat Upphandlingspodden för dem som vill vinna upphandlingar.

Offentlig upphandling omsätter årligen mellan 600 och 800 miljarder kronor. Det innebär en mängd affärer för de företag som deltar och som vinner upphandlingar. Trots detta är det bara fyra av tio av medlemsföretagen inom Almega som lägger offentliga anbud. Kritiken från företagen är massiv.

Företag tycker att lagen och den byråkratiska tillämpningen är krångliga och att priserna pressas så lågt att det inte går att leverera en bra kvalitet, säger Almegas näringspolitiska expert Stefan Holm som tillsammans med Lotta Oom producerar Upphandlingspodden.

Upphandlingspodden tar upp problemen, svarar på frågor och ger tips på hur tjänsteföretag kan bli vinnare.

Upphandlingspodden hade premiär i slutet av augusti och det första avsnittet handlar om marknaden. Stefan Holm förklarar hur det går till och lyssnarna får några skarpa tips på vad som är bra att göra om man deltar i upphandlingar.

Den 1 september presenterades utredningen Upphandling och villkor enligt kollektivavtal. Det är en hel del oro för vad den kommer att innebära och om det blir ännu krångligare med upphandlingar. Det andra avsnittet av Upphandlingspodden förklarar utredningens förslag och vad de kan få för effekter.

Vad vill du att Upphandlingspodden ska ta upp?

Kontakta:

Lyssna och abonnera på Upphandllingspodden