Från minister till vd för Almega

– Det här är en perfect match för mig, säger Anna-Karin Hatt med ett stort leende. Jag lockas av att få jobba med både förhandlingsverksamhet och opinionsarbete.

Anna-Karin Hatt, tillträdande vd för Almega
Anna-Karin Hatt, tillträdande vd för Almega

Almeganytt träffar Anna-Karin Hatt på Almega några dagar efter att det har blivit känt att hon efterträder Jonas Milton. Hon kan knappt bärga sig, skulle vilja sätta igång att arbeta med det samma. 

- Jag ser oerhört mycket fram mot det här. Jag är kunskapstörstande och vill veta allt och det är lite svårt att inte sätta igång redan nu, säger Anna-Karin Hatt.   

Den 15 augusti blir Anna-Karin Hatt vd för Almega och förbundsdirektör för Almega Tjänsteförbunden. Hon har en lång bakgrund inom Centerpartiet, har varit vice vd för en pr-byrå och vd för ett utbildningsföretag inom hälsa och sjukvård. Det senaste uppdraget var som IT- och energiminister i Alliansregeringen.

Kan du redan nu säga lite om vad du kommer att lägga krut på?

Jag kallar Almega för en oslipad diamant och det blir min uppgift att slipa ännu mer på fasetterna för att lyfta Almega till nästa nivå. Näringspolitiskt och opinionsbildande kan jag bidra till att Almega blir ännu mer lyssnade på. Det är väldigt få utanför Svenskt Näringslivssfären som faktiskt vet hur näringslivet ser ut i dag, att det är tjänstesektorn som har absolut flest anställda och att det är här som de nya jobben kommer.

När det gäller arbetsgivardelen och förhandlingar så har jag förhandlat mycket, jag kan förhandlingslogiken och mekanismerna. Jag tycker att det är oerhört kreativt och stimulerande att nå fram till kompromisser. Nu ser jag fram emot att sätta mig in i substansen inför avtalsförhandlingarna. Huset är fullt med duktiga förhandlare och jag kommer inte att vara med överallt men det är viktigt att jag lär mig det här området för att kunna leda arbetet och coacha på ett bra sätt.

Almega kan bli ännu mycket bättre bland annat genom att samordna oss när det gäller det näringspolitiska arbetet. Vi behöver ständigt diskutera vad vi ska göra gemensamt för att bli slagkraftiga. I dag, med den regering vi har som har andra prioriteringar, behövs det arbetssättet ännu mer. Förmågan att samverka internt avgör hur mycket vi kan påverka. Jag vill och är beredd att leda det arbetet, men ska vi lyckas så måste man inse att det är något man bara kan göra tillsammans.

Vad är det som lockar dig i att leda en arbetsgivarorganisation som Almega?

När jag fick frågan om jag ville vara med i rekryteringsarbetet för en vd i Almega var det en självklarhet för mig att tacka ja. Det här är en ”perfect match” för mig! Jag lockas av kombinationen av de olika huvuduppgifterna, både förhandlingsverksamheten och opinionsarbetet, men också av att leda en organisation med så många kompetenta medarbetare.

Det är i tjänstesektorn som det händer och det är tjänsteföretagen som växer.  Jag brinner för den här typen av företag, och de näringslivsben jag har är ju i tjänsteföretag.

Jag hade ett gott intryck av Almega och förbunden sedan tidigare. De förbund inom Almega som jag har varit i kontakt med tidigare är dynamiska. Och jag vet att Almega har förmågan att påverka. Att Centerpartiet i Alliansregeringen över huvud taget kunde driva igenom Rut-reformen är mycket Almegas förtjänst. Man arbetade mycket bra, tog fram konkreta exempel och hängde i utan att släppa frågan, det var inget tomtebloss.

Almegas medlemsföretag har allt från noll anställda till flera tusen och de finns i drygt 65 olika branscher. Kan du säga något om vad de kan förvänta sig?

Medlemsnyttan och att få valuta för medlemspengen är det absolut viktigaste. Almega ska ha ett tydligt medlemslöfte, medlemsföretagen ska veta att de får den hjälp de behöver. Det här blir viktigare och viktigare i och med att vi får allt fler nya entreprenöriella tjänsteföretag som kanske inte självklart identifierar sig med arbetsgivarorganisationer. En del av dem väljer att inte organisera sig. Dessutom finns det en konkurrens från andra arbetsgivarförbund. Det här är en problematik som jag känner igen från politiska partier och deras medlemmar. Ska man vara attraktiv måste man vara relevant och ge medlemmarna valuta för pengarna.

/Lotta Oom