Återgång till arbetsplatsen – förbered din kommunikation

Oavsett arbetsplats är en fungerande kommunikation en av de absolut viktigaste grundstenarna på företaget, inte minst vid kris eller förändring. Just nu arbetar många företag med förberedelser inför att kunna ta om hand medarbetarna när de så småningom återgår till arbetsplatsen, ett arbete som ställer höga krav på kommunikationen. Här är det avgörande att vara både lyhörd och tydlig i sin kommunikation till medarbetarna.

Ingrid Hedenvind Brask, kommunikationschef på Almega, har mångårig erfarenhet av kommunikativt ledarskap. Här tipsar hon om vad du som arbetsgivare ska tänka på redan i förberedelsefasen inför återgången till arbetsplatsen.

Läs även: Inför återgången till arbetsplatsen – vår arbetsmiljöexpert tipsar

Viktigt att tänka på:

  • Tänk igenom det du vill kommunicera. Att kommunikationen och det du vill och behöver kommunicera är genomtänkt är a och o för att nå ut till medarbetarna. De frågor som dina medarbetare har, är också det som du ska svara på.
  • Kommunicera oavsett. Du som chef har faktiskt inte alltid svar på alla frågor. Att säga: ”Just nu har vi inte svar, men vi återkommer så snart vi har möjlighet att berätta mer”, visar på transparens, vilket i sin tur skapar tillit.
  • Undvik intern ryktesspridning. Du som ledare och chef är, och ska vara, förmedlaren av den kommunikation som når dina medarbetare. Du är en viktig budbärare. Genom att vara tydlig och strukturerad, når rätt information rätt personer. På så sätt du undviker du onödig osäkerhet bland medarbetarna. Dessutom minimerar du risken för att organisationen skapar egna svar och sanningar som inte stämmer.

 

Återgång till arbetsplatsen – så förbereder du dig kommunikativt

  • Lägg extra krut på det kommunikativa. Att organisationens kommunikatörer arbetar nära ledning och HR är alltid viktigt, men lägg extra krut vid det arbetet just nu, så att ni hela tiden går i takt. Kommunikationen ska stötta organisationens strategi för återgång till arbetsplatsen.
  • Ta fram tydliga budskap samt svar på de vanligaste frågorna.
  • Fokusera på syftet. Vad ska kommunikationen göra för jobb – skapa stolthet, engagemang eller vara informativ.
  • Rusta ledarna, deras sponsorskap är avgörande. Ledare i organisationen är viktiga budbärare i kommunikationen. Lägg stor kraft på att rusta dem med rätt verktyg. Utan det sponsorskapet är det svårt att lyckas.
  • Praktisk information om processen framåt. Du som arbetsgivare bör i god tid kommunicera med organisationen hur återgången ska gå till rent praktiskt och vad som kommer att hända i de olika stegen.
  • Lyssna på dina medarbetare och svara på deras frågor. Var lyhörd kring vilka frågor som är relevanta för stunden. Försök ge svar på dessa. Har du inga svar – var tydlig och säg det. Det kommer att finnas medarbetare som känner oro över att återgå till arbetsplatsen. Och denna oro måste du som chef vara lyhörd inför och kunna svara upp på.