Tillbaka till arbetsplatsen – hr-tips till dig som arbetsgivare

Efter nästan ett år av distansarbete är det viktigt för arbetsgivarna att tänka till när det är dags att samlas på kontoret igen. Jenny Moberg, arbetsrättsjurist och HR-expert hos Almega ger några värdefulla tips på vad arbetsgivare behöver ta hänsyn till inför återgången.

Vad är det viktigaste att tänka på när man tänker på återgång till kontoret?

– Givetvis måste man följa arbetsmiljölagstiftningen och tänka på många praktiska frågor. Allt från hur vi ska sitta på kontoret och vad som krävs för att minska smittspridning kommer vara avgörande för att skapa en trygg miljö för alla på arbetsplatsen. Men sen är kommunikationen avgörande. Det är viktigt att tydligt beskriva de beslut som fattats och de åtgärder som genomförts under och inför återgången. Transparens och tillgänglighet är ledorden, något som kommer ställa rätt höga krav på ledarna inom organisationen.

Vad ska man som ledare tänka på?

– Arbetsgivarna måste även vara beredda på att hantera olika typer av oro. Här gäller det att ledare finns tillgängliga, lyssnar och ställer frågor för att förstå vad medarbetarna både har upplevt under tiden man arbetat hemma men också deras bild av att komma tillbaka. Till en början så kan det gälla att hitta det ”nya normala” då sannolikheten att allt kommer vara som innan coronaviruset spred sig är liten. Här handlar det om att fånga upp, normalisera och bekräfta. I det arbetet behöver även ledarna stöd för vi måste komma ihåg att även ledare och chefer upplever den här situationen för första gången.

Du pratar ofta om förändringskurvan. Varför är den viktig att ha koll på?

– Förändringskurvan är en modell som visar hur man som människa går igenom kriser. Väldigt förenklat så går vi igenom fyra faser – från förnekelse till ilska eller sorg, acceptans och sedan bearbetning av hur vi ska jobba framåt. Har ledare och chefer koll på förändringskurvan så hjälper det dem att förstå var de egna medarbetarna är och kan på så sätt vara ett bättre stöd.

Läs också: Tillbaka till arbetsplatsen – arbetsmiljötips till dig som arbetsgivare

Har du några specifika tips som kan underlätta för cheferna?

– Det finns mycket som man som chef och ledare behöver tänka på. Men fyra handfasta tips är:

  1. Det är viktigt att kommunicera och vara tillgänglig. Men det är också helt OK att inte ha svaren. Ingen vet allt.
  2. Ta hand om gruppen och bemöt oro. Försökt att lyssna på medarbetarna för att utgå från var de är och vad de har upplevt.
  3. Glöm inte att ta hand om dig själv! Krisen har drabbat alla. Ta hjälp från kollegorna!
  4. Se till att det finns tid för reflektion och diskussion. Avsätt tid och se till att prata om det som man tänker på här och nu men även att man tar lärdom av det vi har upplevt.

Hitta mer råd och stöd

Webbinarium 9 mars 09:00 – 10:00

Hur jobbar vi efter corona? Framtidssäkra er arbetsmiljö – och ta ett försprång i konkurrensen

Det är lätt att glömma att det kommer en tid efter corona – hur kommer framtidens arbetsplats egentligen att se ut? Välkommen till ett webbinarium där experter och forskare blickar framåt och försöker svara på de frågor och den oro som kan finnas.

Anmäl dig nu!

Exklusivt för medlemmar

Ta hjälp av Sveriges bästa arbetsrättsjurister. Ring eller logga in i vår kunskapsbank Arbetsgivarguiden

Ibland hamnar man som arbetsgivare i situationer som kräver akut hjälp och råd. Som medlem i Almega är du alltid välkommen att ringa jouren med dina frågor. I jouren arbetar många av Sveriges bästa arbetsrättsjurister, avtalsexperter och förhandlare.

Kontakta Almegas jour

Nyfiken på oss?

Vill du veta mer om vad vi på Almega kan göra för dig? Läs mer om medlemskapet här, eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss!