Semesterplanering – vad händer ifall semesteransökningar kommer in sent?

Vad händer om en anställd kommer in med sen semesteransökan? Det kanske du som arbetsgivare undrar när semestrarna närmar sig. Faktum är att frågan är felställd, ansvaret att begära in semesteransökningar faller på dig och bör egentligen göras lång tidigare på vårkanten.

Nu när det närmar sig semestertider faller ansvaret om att begära in semester på arbetsgivaren. Meddelas semestern senare än två månader innan så kan du som arbetsgivare inte ta ett enväldigt beslut kring när den anställde får ta semester.

Huvudregeln är att semestern ska läggas ut efter överenskommelse mellan dig som chef och de anställda. Det innebär att det egentligen redan i februari är hög tid för arbetsgivaren att begära in semesteransökningar från medarbetarna.

En arbetsgivares rätt att neka en anställd semester är långtgående, men alla Medarbetare har rätt till fyra veckors sammanhängande semester under perioden 1 juni till 31 augusti, om man inte kommit överens om något annat. Hur den ska portioneras kan du som arbetsgivare bestämma, men då måste detta meddelas senast två månader innan semestern äger rum.

Att tillmötesgå medarbetarnas önskemål om semester kan i vissa branscher dock vara knepigare än i andra. Och om det inte går att möta upp alla anställdas semesteransökningar för att täcka bemanningen på företaget kan du som arbetsgivare bli tvungen att ett enväldigt beslut.

– Om en arbetsgivare enväldigt måste besluta om en anställds semester måste arbetsgivaren meddela förläggningen av semestern senast två månader innan semesterperiodens början. Du som arbetsgivare är skyldig att se till att alla anställda får fyra veckors semester under perioden 1 juni till 31 augusti, säger Tomas Bengtsson, arbetsrättsexpert och förhandlare på Almega.

Det innebär att om du som arbetsgivare vill förlägga semester under hela semesterperioden där kanske några anställda får semester i juni, några i juli och några i augusti måste du meddela de anställda om deras huvudsemester senast den 1 april, alltså två månader innan. Har det datumet passerats kan semestern för tvingas ut senare.

– Som arbetsgivare med kollektivavtal måste du dock ha vissa saker i åtanke innan du meddelar semester. Om du som arbetsgivare behöver fatta ett enväldigt beslut om medarbetarnas ledighetsperioder är du skyldig att MBL-förhandla innan beslutet fattas, säger Tomas Bengtsson.

Tips inför semesterplaneringen

  • Var ute i god tid med att samla in semesteransökningarna – ha klart hur semesterönskemål ser ut under februari.
  • Informera medarbetarna om semester senast 1 april om du vill täcka upp hela semesterperioden.