Almega erbjuder snabbhantering av arbetstillstånd

Samtidigt som företagen i tjänstesektorn skriker efter medarbetare finns det många nya svenskar som har kompetensen och vill jobba, men som ännu inte fått arbetstillstånd. Almega har därför ansökt hos Migrationsverket för att erbjuda medlemsföretagen snabbhantering av arbetstillstånd.

Via ett förenklat ansökningsförfarande kommer medlemsföretagen i Almegaförbunden att kunna få arbetstillstånd för personer utanför EU-länder, enkelt och mycket snabbare än direkt hos Migrationsverket. 

– För många av våra medlemsföretag är kompetensbrist det allvarligaste tillväxthindret. 37 procent av tjänsteföretagen kan idag inte öka sin produktion på grund av brist på personal – bland datakonsulter och programmerare är siffran hela 86 procent. Det saknas högkvalificerad arbetskraft inom flera sektorer i Sverige. Kompetens­invandring är därför en lösning för allt fler tjänsteföretag. Vi vill erbjuda relevant service till våra medlemmar och denna tjänst kommer verkligen att underlätta för många, säger Stefan Koskinen, förbundsdirektör för Almega Tjänsteföretagen. 

Certifieringstjänsten innebär att handläggningstiden förkortas kraftigt, då medlemsföretagen kommer att kunna fylla i arbetstillståndsansökan direkt på webben. En förstagångsansökan ska prövas inom tio arbetsdagar av Migrationsverket och en förlängningsansökan inom tjugo arbetsdagar. För ansökningar ställda direkt till Migrationsverket är handläggningstiden idag ca sex till åtta månader.

Almegas nya tjänst kommer att vara kostnadsfri och väntas vara på plats i december 2018.