Tjänste­indikatorn Q2: Uppåtgående trenden för sysselsättnings­tillväxten bruten

För första gången sedan 2014 visar Almegas Tjänsteindikator att den uppåtgående trenden för sysselsättningstillväxten i den privata tjänstesektorn är bruten. Detta trots en fortsatt stark konjunktur. Indikationen är att företagen inom särskilt kunskapsintensiva tjänstebranscher anpassar sig efter den akuta kompetensbristen. Något som drabbar tillväxten i stort då den privata tjänstesektorn står för 66 procent av näringslivets förädlingsvärde.

Anledningen är att matchningsproblematiken förvärrats på arbetsmarknaden. Antalet lediga jobb fortsatte att öka under första kvartalet och en övervägande andel av de lediga jobben finns inom tjänstesektorn. Sextio procent av de lediga jobben finns inom kunskapsintensiva branscher, branscher som länge haft svårt att hitta rätt kompetens.

–       Eftersom efterfrågan för flertalet tjänstebranscher fortsatt är stark sker avmattningen på grund av kapacitetsbrist och inte på grund av en svagare konjunktur. Skapas inte förutsättningar för företagen att hitta rätt kompetens finns risk för att vi ser en fortsatt anpassning från företagens sida vilket i sin tur leder till en bromsad tillväxt inom tjänstesektorn, säger Almegas chefsekonom Lena Hagman. 

Då kompetensbristen är så påtaglig i Sverige flyttar företag delar av jobben utomlands, som till exempel till Östeuropa, Kina och Indien. Det handlar inte om enklare tjänstejobb utan mer avancerade. En utveckling som har snabbats upp under de senaste åren.

Utvecklingen visar det stora behovet av reformer som gör det lättare för företag att utveckla befintliga medarbetare samtidigt som matchningen på arbetsmarknaden måste kraftigt förbättras.

–       Vi föreslår införandet av ett kompetensavdrag som både främjar det livslånga lärandet och gör det möjligt för företag att stärka befintlig personal. Men det räcker inte. Arbetsförmedlingen behöver reformeras så myndighetsutövningen separeras från förmedlingsuppdraget och arbetsförmedlandet öppnas upp för fler aktörer för att på så sätt uppnå en effektiv matchning, säger Lena Hagman.  

Tjänsteindikatorn visar också att trots att prisökningstakten kan väntas ta fart något under kvartal två, så har de privata tjänsteföretagen svårt att höja sina försäljningspriser i någon större utsträckning.

–       De privata tjänsteföretagen deltar i allt större utsträckning i produktion längs globala värdekedjor, vilket hör samman med ökad internationell konkurrens och specialisering av tjänsteproduktionen för att klara det ökade konkurrenstrycket. Den ökade konkurrensen lämnar ett mindre utrymme för höjda försäljningspriser, trots det starka efterfrågeläget, säger Lena Hagman.  

Om Almegas Tjänsteindikator

Almegas tjänsteindikator har tagits fram av Almega sedan 2001 för att ge en indikation om vart konjunkturen i den privata tjänstesektorn är på väg på kort sikt. Indikatorn ger information för att tidigt kunna förutspå vändpunkter i konjunkturen, både inom tjänstesektorn och i hela Sveriges ekonomi, eftersom den privata tjänstesektorn svarar för lite över hälften av Sveriges totala produktion, BNP.

Dokument