Tjänstesektorns utveckling
Återhämtning med förhinder
Läget i den privata tjänstesektorn är fortfarande pressat. Situationen är inte lika mörk som i våras, men det är fortfarande en lång väg tillbaka till läget som rådde innan krisen.
Att Arbetsförmedlingen i dess nuvarande form förändras. Myndigheten får ansvar för ersättningar, stödbedömningar och resultatuppföljning. Matchningsinsatserna och utbildningarna utförs av externa aktörer. Egenregin och externa utförare konkurrensutsätts på samma villkor, med ersättningsmodeller som ger betalt efter resultat. De sämsta aktörerna förlorar uppdragen, vilket skapar en kontinuerlig kvalitetsutveckling.
Reformerna innebär i kortet:
…att dagens Arbetsförmedling delas i två. Myndighetsutövning och resultatuppföljning separeras i en central myndighet medan egen regi placeras i en fristående organisation.
…att egen regi, företag och andra aktörer konkurrensutsätts på lika villkor. Verksamheterna omfattas av samma resultatuppföljningssystem och samma resultatersättning.
…att resultatersättningen skärps så att staten enbart betalar för arbetsmarknadsinsatser som ger resultat. Arbetsmarknadsinsatser ska alltid leda till arbete eller studier. Dagens insatser som leder till att deltagaren är inaktiv efter genomförd insats ska läggas ned.
…att arbetssökande själv väljer mellan olika kvalitetssäkrade utförare.
…att staten fortsätter ha ansvaret för all arbetsmarknadspolitik, eftersom behovet av kommunala insatser minskar när skärpta resultatersättningsmodeller gör att den statliga politiken stärks i kvalitet.